הינך נמצא כאן

לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

אפשריבריא במערכת החינוך

 
 
.

במסגרת התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים - אֶפְשָׁרִיבָּרִיא, משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט מובילים מאמץ לאומי לקידום בריאות תלמידי ישראל. התכנית פועלת ליצירת סביבה חינוכית מאפשרת ותומכת באורח חיים פעיל ובריא, ומקדמת הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית בקרב התלמידים, המשפחות, צוותי החינוך והמנהלים בכלל המגזרים באוכלוסיה.

בשנת השקת התכנית הלאומית, שנת הלימודים תשע"ב, משרד החינוך בחר באורח חיים בריא כנושא המרכזי במערכת החינוך, וקידם תכניות להרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית בבתי הספר ברחבי הארץ. בסוף שנת הלימודים המשרד החליט להטמיע את קידום בריאות התלמידים כיעד ארוך טווח וקבוע. להשגת היעד חברו ועובדים יחדיו צוות הפיקוח על הבריאות במשרד החינוך, מטה התכנית הלאומית, צוותים ממשרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט ושותפים נוספים.

בתכנית הלאומית, אנחנו מאמינים שלכל ילדה וילד הזכות לחיים פעילים ובריאים ולסביבה המאפשרת אותם. להלן סיכום העשייה במערכת החינוך משנת ההשקה, במטרה לממש זכות זו:

מוסדות חינוך מקדמי בריאות

הכרה ב-240 בתי ספר כ"בתי ספר מקדמי בריאות"

בתי הספר מקבלים ליווי מקצועי כדי לקבל "כוכבי בריאות", לפי מדרג שהתפרסם בשנת 2013. דוגמאות לעשייה בכל רמה:

  • כוכב אחד: בית הספר מהווה סביבה בריאה, נקייה ובטוחה במבנה, בכתות הלימוד, במרחבים הפתוחים, במתקני השתייה ובשירותים, ומנטר דרך קבע מקרי היפגעות, מדווח ומיישם לקחים
  • שני כוכבים: שילוב הורים וקהילה בפעילויות שונות במהלך השנה, מנהיגות תלמידים פעילה בקידום בריאות וקיום פעילויות לרווחת סגל בית הספר
  • שלשה כוכבים: יציאה לקהילה הרחבה לפעילות משמעותית ארוכת טווח המקדמת את הבריאות (לדוגמא: בגני ילדים מזינים, בבתי ספר סמוכים, בבתי אבות  וכד')  

השקת "גני ילדים מקדמי בריאות".

קול קורא להצטרפות מתפרסם בשנת 2014. דרישות מהגנים כוללות:

  • הקניית ידע ומיומנויות המסייעים בקבלת החלטות לעיצובי התנהגות בריאותית מאוזנת.
  • שמירה על סביבה בריאה ובטוחה.
  • מיצוב הבריאות כאורח חיים ותפיסת עולם הבאה לידי ביטוי בהוויה החינוכית של הגן.
  • טיפוח מודעות גבוהה לבריאות בקרב כל השותפים - ילדים הורים צוות וקהילת הגן
  • שזירת תחום הבריאות בתכנים החינוכית בגן הילדים , ברוח ובערכים.
  • שיתוף ילדי הגן בקביעת המדיניות, בתהליכי קבלת ההחלטות ובפעילות והעצמת הצוות כמודל לחיקוי

יצירת תו תיקן ל"פנימיות מקדמות בריאות". פיילוט ב-24 פנימיות הסתיים בשנת 2013. היוזמה כוללת:

  • הכנת תשתית מקצועית יציבה לקידום הבריאות בפנימיות לטווח הארוך
  • העלאת המודעות לאורח חיים בריא בקרב הצוותים, הילדים וההורים
  • הכנת סל פעולות שמגדיר את המהלכים שעל פנימייה לבצע בתחומים השונים

רגולציה

  • החוק להגבלת מכירה ואספקה של מזון עם ערך תזונתי נמוך בבתי הספר עבר בקריאה ראשונה.
    • החוק כולל, בין היתר, הרחבה, הידוק ותקצוב של הפיקוח על ההזנה במוסדות חינוך

תכניות במערכת החינוך

  • הפעלת התכנית "זוזו", במטרה ••לאפשר ליותר ילדים וילדות לעסוק וליהנות בפעילות גופנית.
    • ילדי כיתה ה'-ו' נהנים ממשחקים של פעם, תנועה והרקדות בשיעורי החינוך הגופני/בסוף היום
    • בשנת תשע"ה, 390 בתי ספר ברחבי הארץ משתתפים בתכנית

 

  • עידוד הליכה ורכיבה לבתי ספר, בהובלת עמותת "תחבורה היום ומחר"
    • פיילוט בבתי ספר בשלוש רשויות מקומיות, בהן מאות תלמידים הלכו לבתי ספר יומיים בשבוע
    • גיוס מובילי ונאמני הליכה בקרב קהילת בתי הספר, הפעלת ימי הליכה ותחרויות הליכה בין בתי ספר
    • שיפור תשתיות להליכה בטיחותית לבתי ספר

 

  • הפצת ערכת הלימודים "תפור עלי" והתאמתה לאוכלוסייה החרדית
    • ערכת לימודים שמתמקדת בנושאים כגון חינוך לתזונה נבונה, פעילות גופנית ועוד

 

  • פיתוח מודל לוגיסטי וכלכלי לאספקת פירות וירקות טריים בבתי ספר, בשיתוף עם משרד החקלאות
    • בוצע פיילוט בבתי ספר בטורעאן ובחולון (אלפי ילדים ב-9 בתי ספר יסודיים)
    • מתן שתי מנות פרי/ירק פעמיים בשבוע כארוחת עשר, בנוכחות המורה ובליווי תכנים חינוכיים

 

  • גינות מאכל בגני ילדים ב-8 רשויות מקומיות, כולל בגנים מהחינוך המיוחד, בהובלת ג'וינט-אשלים
    • הכשרת צוותי הגנים בגינון, תזונה, פתרון בעיות בגינה ורעיונות לפעילות עם ילדי הגן בגינה
    • הצטיידות בערכה להקמת הגינה (כוללת זרעים, משטח הנבטה, עזרי למידה, אדניות וכלי עבודה)
    • פעילות עם הורים, כגון הכנת ממתקים בריאים מפירות וירקות, הכנת עציצי ירקות לגידול בבית

 

  • עידוד שתיית מי ברז, בשיתוף עם תאגידי המים
    • תאגידי המים יתרמו מתקני שתייה ("קולרים"). משרדי החינוך והבריאות יספקו תוכן חינוכי.

 

  • הפקת לקחים ממצאי הסקר "Healthy Behavior among School Children", של ה-WHO
  • הסקר בדק את מצב הבריאות, הרווחה, התנהגויות סיכון והיפגעות בקרב ילדי כיתות ו', ח' ו-י'.
  • בין היתר, נמצא שתלמידים ישראלים מדורגים במקום הראשון בשיעור המשחקים במחשב למשך ארבע שעות או יותר בימי השבוע בזמן הפנוי, ובמקום השני באי-פעילות גופנית.

תמצות פעילות תוכנית מחקר ויישום תקשורת בריאות ושיווק חברתי שיתופי מצורף כנספח

האתגרים לשנת הלימודים תשע"ה ולהמשך:

  1. להעביר בקריאה שנייה/שלישית את החוק להגבלת מכירה ואספקה של מזון עם ערך תזונתי נמוך בבתי הספר
  2. לצרף למסגרת החוק את הסמכות לפקח על כלל מוסדות החינוך, כולל אלו שאינם בבעלות משרד החינוך
  3. לחזק התארגנויות של הורים שדורשים שיפור והגברת השקיפות לגבי היצע המזון במוסדות חינוך
  4. להגדיל ב- 10% את מספר בתי ספר מקדמי בריאות ולצרף גנים כ"גני ילדים מקדמי בריאות"  
  5. חיבור החינוך הגופני לתכנית והכנסה מערכתית של הפסקות פעילות בבתי ספר
  6. הגדלת התכנית "זוזו". התכנית צומצמה השנה מ-440 בתי ספר ל-390 , במקום להתרחב ל-2000 בתי ספר
  7. המשך והרחבת התכניות לאספקת פירות וירקות, גינות מאכל בגני ילדים ולתחבורה פעילה לבית הספר
  8. השקעה במתקני בתי הספר ופתיחתם לקהילה לאחר סיום יום הלימודים
  9. הנחיות לתכנון מקדם בריאות בבתי ספר חדשים (כגון מגרשי/אולמות ספורט וכד')