הינך נמצא כאן

לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

שומן טראנס

 
 
.

מהו שומן טראנס, לאלו נזקים הוא גורם, איך ניתן להפחית את הכמויות שאנחנו צורכים, ומה התכנית הלאומית אפשריבריא עושה בנושא? שמחים להביא את המסמך המקיף והעדכני ביותר בנושא, שנכתב ע"י צוות מחלקת התזונה של משרד הבריאות.

מהו שומן טראנס?

שומן הטראנס הוא שומן צמחי נוזלי שעבר שינוי כימי על מנת להפוך אותו למוצק. תעשיית המזון מחבבת מאד את השומן הזה בשל היותו זול, והעובדה שהוא משמש גם כחומר שימור שמאריך חיי מדף של מוצרים, משפר את מרקם המזון וגם את הטעם. יחד עם זאת, צריכה מופרזת של שומן טראנס עלולה להגביר את הסיכון למחלות שונות.

השומן במזון מורכב מחומצות שומן הקשורות לגליצרול, במבנה המכונה "טריגליצריד". חומצות השומן המצויות נבדלות זו מזו בעיקר באורך השרשרת הפחמנית ובאופי הקשר שבין הפחמנים: כאשר אין קשרים כפולים בין הפחמנים וכל הפחמנים רוויים במימנים, חומצת השומן נקראת "חומצת שומן רוויה". כאשר קיים קשר כפול אחד או יותר בין הפחמנים חומצות השומן נקראות "חומצת שומן חד בלתי רוויה" או "חומצת שומן רב בלתי רוויה", בהתאמה. ככל שהשומן עשיר יותר בחומצות שומן רוויות, הוא נוטה להיות מוצק בטמפרטורת החדר (כגון: חמאה, מרגרינה, שומן קוקוס, שומן דקלים או חמאת קקאו). ככל שהשומן עשיר יותר בחומצות שומן רב וחד בלתי רוויות, הוא נוטה להיות נוזלי (כגון שמן סויה, זית, קנולה, וכו').

שמני המאכל הנוזליים יכולים לעבור תהליך שהופך אותם למוצקים באמצעות הרוויה במימנים. תהליך זה מכונה "הידרוגנציה". בעת התהליך, חלק מהמימנים שנוספים לחומצות השומן מתמקמים משני צידי המולקולה, במבנה מרחבי המכונה "טראנס". בדומה לחומצות שומן רוויות, חומצות השומן מסוג טראנס מאופיינות בכך שהשומן המכיל אותן מוצק בטמפרטורת החדר, והוא פחות רגיש לחמצון מחומצות שומן בלתי רוויות.

חשוב לציין כי קיימים שני סוגים של חומצות טראנס: חומת שומן ואקסנית (הנמצאת באופן טבעי בשומן שמקורו בחי – חמאה, שומן בקר וכד') וחומצת שומן אלאידית (הנמצאת בשמנים צמחיים שעברו הידרוגנציה). ההערכה היא כי ההשפעות הבריאותיות של שני סוגי חומצות שומן הטראנס דומות זו לזו, אבל בתעשיית המזון הקיימת, חומצות השומן מהסוג השני הם נפוצות מאד ואפשר וחשוב להפחית בצריכתן. 

אומרים לא לטראנס

ארגון הבריאות העולמי, ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, רשויות הבריאות בארה"ב, בריטניה, קנדה והאיחוד האירופי, איגוד הלב בארה"ב ובאירופה, וארגונים רבים נוספים, ביניהם משרד הבריאות הישראלי, ממליצים על הפחתה בצריכת שומן הטראנס. המלצות אלה הן חלק ממכלול המלצות לחיים בריאים ותזונה נבונה, המשולבת בפעילות גופנית. באופן כללי, ההמלצות מתמקדות בצמצום סך צריכת השומן הכללי לטווח שבין 20% - 35% מסך צריכת האנרגיה היומית; הפחתת צריכת חומצות שומן רוויות לטווח של 7% - 10% מסך צריכת האנרגיה היומית; וצריכת של פחות מ-1% חומצות שומן טראנס. את השומנים הרוויים ושומני הטראנס יש להחליף בשומנים חד ורב בלתי רווים – כגון: שמן זית, תירס, קנולה, וכד'.

בנוסף להמלצות הללו, מדינות רבות – בהן ישראל – מחייבות יצרני מזון לסמן את תכולת חומצות שומן הטראנס במוצר על גבי האריזה, באופן המאפשר לצרכנים בחירה מודעת של מזונות.

מתחילים בשינוי: איך ניתן להפחית בצריכת שומני טראנס?

קשה להימנע לגמרי מצריכת שומן טראנס, כיוון שהוא מסתתר בהרבה מזונות – בעיקר מעובדים וקנויים – אך בהחלט ניתן להפחית משמעותית את הכמויות. חשוב מאד לקרוא את תווית הערכים התזונתיים על גבי המוצר, ולבדוק אם מסתתר בו שומן טראנס ובאיזו כמות. כמו כן, רצוי להמעיט בצריכת מוצרי מאפה ומזונות מהירי הכנה, משום שבמקרים רבים הם מכילים כמויות גבוהות של שומנים צמחיים מוקשים (בעיקר מרגרינה), ולעבור לאפייה ובישול ביתיים המבוססים על שמנים צמחיים טבעיים (כגון שמן זית, סויה, תירס, קנולה וכד'. והכי חשוב – להעשיר את התפריט היומי בפירות, ירקות, מוצרי חלב ובשר דלי שומן, דגים וקטניות, ולהשתדל להפחית בצריכת מזונות מתועשים. 

לקריאת והורדת המאמר המלא: