לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

משקאות ממותקים

 
 
.

לא קלים בכלל: מה מסתתר במשקאות הממותקים שלנו?

הרבה סוכר, מעט יתרונות תזונתיים

המשקאות המתועשים, המכונים "משקאות קלים", בכללם המשקאות המוגזים והמיצים הממותקים השונים, כבר מזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מהתפריט שלנו, ועבור רבים מדובר בתחליף קבוע למים טבעיים. אבל משקאות הללו מכילים גם כמויות עצומות של סוכר שהופכות אותם לממתקים של ממש. התרומה של המשקאות הללו לצריכת הסוכר היומית של אנשים היא משמעותית: למשל, מחקר בינלאומי שנערך על ידי מחלקת המחקר של בנק קרדיט סוויס בשנת 2013 גילה כי צריכת הסוכר העולמית הממוצעת מגיעה ללא פחות  מ-17 כפיות סוכר ביום (כמות הגבוהה פי 2 עד 3 מהכמות המומלצת על ידי ארגון הרופאים האמריקאי); 43% מצריכת הסוכר מקורה במשקאות קלים. גם בישראל שותים כמות ניכרת של משקאות ממתקים: למעלה מ-22% מהישראלים דיווחו כי הם שותים משקאות ממותקים כל יום או כמעט בכל יום – כך על פי נתוני משרד הבריאות¹.

מתוק ולא בריא

קיים קשר בין צריכה מופרזת של סוכר לבין התפתחות מחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, והתפתחות עששת שיניים, ולכן, חשוב להיות מודעים לסוכר שמקורו במשקאות. פחית ממוצעת של משקה קל מכילה כ-8-10 כפיות סוכר, בבקבוק של חצי ליטר משקה מוגז יש לא פחות מ-12 כפיות. צריכת סוכר מופרזת גם עלולה לגרום לעלייה במשקל: אם אתם נוהגים לשתות רק פחית אחת ביום, אתם עלולים להוסיף למשקלכם 5-7 ק"ג בשנה שמקורם רק במשקאות. חלק מהמשקאות המוגזים גם מכילים חומרים כמו קפאין, חומצות מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים, שעדיף להימנע מהם.

12 כפיות סוכר – זו הכמות שמסתתרת בבקבוק משקה "קל" ממותק, מוגז או לא מוגז, של חצי ליטר.

ומה עם מיצים?

מיצי הפירות אולי נהנים מתדמית חיובית ובריאותית, אבל גם הם מכילים לרוב כמויות סוכר גבוהות. כמו כן, כדי להאריך את חיי המדף של המיצים הללו, לחלקם מוסיפים חומרים משמרים, שרצוי להגביל מאד את צריכתם.

מה לגבי מיצים "100% פרי טבעי" ללא חומר משמר? גם מיצי פירות המשווקים כמיצים המכילים רכיבים טבעיים בלבד מכילים כמויות גבוהות של סוכר. כמה? בבקבוק אישי (400 מ"ל) יש לא פחות מ-9 כפיות סוכר. ומה עם הוויטמינים המצויים בפירות ויכולים לתרום לבריאות? נמצא שחלק ניכר מהם, גם כאלו שנמצאים במיץ באופן טבעי, מתפרקים ונהרסים בתהליך העיבוד של המיץ- הכולל פסטור בטמפרטורות גבוהות. לכן מומלץ להתייחס למיצים מתועשים, גם למיצים המכילים רכיבים טבעיים בלבד, כמו לכל שתייה ממותקת אחרת ולנסות להמעיט בצריכתם.

משקאות מתועשים נוספים שנראים בריאים יותר הם "מים בטעמים", אבלחשוב לדעת כי בפועל מדובר במשקה ממותק שמכיל כמות משמעותית של סוכר.

מים בטעמים מכילים  לא פחות מ-4 כפיות סוכר בבקבוק של חצי ליטר, כן גם אם הם שקופים.

הצרכנים הגדולים של שתייה ממותקת: ילדים

דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2009 מצא כי מחצית מהילדים בישראל שותים לפחות משקה ממותק אחד בכל יום. כ-42% מבני הנוער בני 11-15 שותים משקאות קלים לפחות פעם ביום. לשם השוואה, הממוצע הבינ"ל  של צריכת משקאות קלים בקבוצת הגיל הזו עומד על 26%. כלומר ילדים בישראל צורכים הרבה יותר שתייה ממותקת בהשוואה לילדים במדינות אחרות.  זו אולי אחת הסיבות לכך שאחד מכל ארבעה ילדים בארץ סובל מעודף משקל, מה שמגביר את הסיכון שלהם לפתח מחלות כרוניות קשות כמו סוכרת מבוגרים, יתר לחץ דם, בעיות לב, הפרעות אורטופדיות, ועוד. משקאות השוקו האהובים על הילדים משופעים בסוכר גם כן, וכך בשקית ממוצעת של משקה שוקו קנוי (225 מ"ל) מסתתרות 5 כפיות סוכר.         

איך ניתן להפחית את צריכת המשקאות הממותקים?

ברחבי העולם כבר מתחילים להתייחס לסכנות המשקאות הממותקים בחומרה, ומטפלים בכך בהתאם. במקסיקו  למשל, נשקלת הטלת מס מיוחד על המשקאות, בדומה למס על הסיגריות, כדי להגביל את הצריכה. מס כזה קיים כבר במספר מדינות בעולם. הנה כמה עצות שיכולות לסייע לאנשים להפחית בהדרגה צריכה של משקאות ממותקים:

  • אפשר להתחיל למהול את המשקאות במים, כך שבכל פעם מפחיתים עוד יותר  מהמשקה המתוק.
  • אם הילדים שותים מיצים מתרכיזים (כמו למשל מיץ פטל), אפשר להוריד בהדרגה את כמויות התרכיז בכוסות.
  • מומלץ וחשוב לתת  לפעוטות לשתות מים, ולא משקאות ממותקים. כדאי לזכור שצריכה של משקאות ממותקים מזיקה לשיניים, בייחוד לשיניים של ילדים בגיל הרך. 
  • כאשר רוצים להגיש מים "עם תוספת" ניתן להכין קנקנים עם מים . ובתוכם לשים פרוסות של פירות הדר כמו פלחי לימון  או פרוסות תפוז. אפשרות נוספת היא "לשדרג" את טעמם של המים בעזרת עלי נענע, עלי לימונית, לואיזה, או אפילו פרוסות של מלפפונים.
  • משנים את אופן ההתייחסות למשקאות ממותקים, כך שההתייחסות למשקה ממותק תהיה כמו התייחסות לממתק, או קינוח.
  • כשמארחים, אפשר להגיש מים "עם תוספת" או להפחית בכמות המשקאות הממותקים והאורחים אפילו ישמחו על כך. בסקר שנערך עבור אפשריבריא בדצמבר 2013 ,נמצא שרוב המשיבים (כשני שליש) אמרו שהם מוכנים שלא יגישו להם משקאות ממותקים כאשר הם מתארחים אצל אחרים.

עוד נקודה שחשוב לשים אליה לב: אנשים רבים חושבים שצריכת שמשקאות ה'דיאט' עדיפה על שתיית המיצים המתוקים, אבל גם אלה אינם בהכרח תחליף ראוי. לרוב משקאות הדיאט  מכילים כמויות גבוהות של ממתיקים מלאכותיים, קפאין, חומרי טעם וריח וחומצות מאכל שונות. כמו כן, הם מחזקים את ההרגל לצרוך מתוק.    

הידעת?

פעמים רבות הסוכר במשקאות ממותקים מסתתר תחת שמות שונים. אם ברשימת הרכיבים שעל גבי המשקה שלכם כתוב כי הוא מכיל פרוקטוז, סירופ, תרכיז פירות, סירופ תירס, סוכרוז או דקסטרוז,  דעו שכולם שמות שונים ותחליפיים לסוגים שונים של סוכר.

עמדת מחלקת התזונה במשרד הבריאות בנוגע לצריכת סוכר וממתיקים מלאכותיים:

 


¹ סקר KAP 2012 (משרד הבריאות) ידע, עמדות והתנהגויות בריאות בישראל