הינך נמצא כאן

לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

ישראלים בתנועה

 
 
.

מה היקף הפעילות הגופנית בישראל, ואיך ניתן להגדיל אותה במספר צעדים פשוטים?

שעות ישיבה מרובות בעבודה או בבית מול המחשב או הטלוויזיה, ומיעוט פעילות גופנית, מעלות את הסיכון למחלות כרוניות רבות, ביניהן, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, סוכרת, סרטן המעי הגס, סרטן השד ועוד. ואכן, סקר שנערך בשנת 2012  על ידי משרדי התרבות והספורט והבריאות, מגלה שרוב הנשאלים הישראלים מודעים לחשיבותם של חיים בתנועה ואף משתדלים לעסוק בפעילות גופנית.

הסקר המקיף שכלל ראיונות עם 2,964 ישראלים  בגילאי 21 ומעלה, מגלה כי כ-56% עוסקים בפעילות גופנית בשעות הפנאי. כשני שליש (65.3%) עסקו בפעילות גופנית כלשהי בשנה שלפני עריכת הסקר. גם בהשוואה למדינות אחרות, המגמה מעודדת. בסקר שנערך ב-28 מדינות באירופה, ישראל תפסה את המקום הרביעי והמכובד בשיעור העוסקים בפעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע או יותר. יחד עם זאת, נמצאו פערים בין המגזרים השונים בחברה – יהודים מדווחים שהם פעילים יותר מערבים, וגברים מדווחים שהם פעילים יותר מנשים.

שיעור המדווחים על עיסוק בפעילות גופנית בשנה שלפני הסקר:

הגיל לא משחק תפקיד

מי שהניח כי הצעירים יותר בכושר, צפוי להפתעה: האוכלוסייה שנמצאת בתנועה רבה יותר היא של בני 50-64. כ-68% משכבת הגיל הזו עסקה בפעילות גופנית בשנה שלפני הסקר, לעומת כ-65% מהגילאים הצעירים יותר. הפעילות המקובלת ביותר על הישראלים היא ההליכה (33.5% מהנשאלים מדווחים שהם עסקו בה בשנה שלפני הסקר), ובהפרש גדול אחריה נמצאים ריצה (כ-8%), שחיה (כ-8%) והתעמלות לעיצוב הגוף (כ-7%).

שיעור המדווחים על עיסוק בפעילות גופנית בשנה שלפני הסקר לפי גיל.

ממצאים לגבי עיתוי ההליכה:

רוצים להקדיש יותר זמן לפעילות

למרות המגמה החיובית העולה מהסקר, והעובדה כי רוב הישראלים מדווחים שהם עוסקים בפעילות גופנית, רק כשליש מהם עומדים בהמלצות ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות להיקף הפעילות הגופנית השבועי המומלץ - 150 דקות במאמץ בינוני, או 75 דקות במאמץ גבוה, או שילוב של שני סוגי הפעילות גופנית.

 כ-52% המדווחים שהם עוסקים בפעילות היו רוצים לעשות יותר. 33% נוספים אינם עוסקים כיום בפעילות גופנית, אך מעוניינים לשלב אותה בשגרת היומיום. המחסום העיקרי מצד הנשאלים הוא חוסר הזמן (43%), ו-10% טענו כי הם "מתעצלים". מנגד, הגורמים העיקריים שצוינו ככאלה שיעודדו פעילות גופניות הם שזה תורם לחיוניות לבריאות (כ-86%), אילו היה להם יותר זמן פנוי (כ-82%) או עבור הפחתה או שמירה על משקל תקין (כ-73%).

גורמים המעודדים פעילות גופנית:

איך נמצא זמן לפעילות גופנית?

אחד הנתונים המעניינים שעלו מהסקר הוא כי 5% מהנשאלים עמדו בהמלצות לפעילות גופנית באמצעות הליכה לסידורים בלבד. 3 נוספים עמדו בהמלצות באמצעות הליכה לעבודה בלבד. גם אם שגרת החיים היומיומית מקשה לפנות שעות קבועות ומוגדרות המוקדשות לפעילות גופנית, אפשר להיות בתנועה באמצעות בחירה בהליכה למקומות השונים, ויתור על נסיעה במכונית או בתחבורה ציבורית, ושימוש במדרגות במקום מעלית. הסקר גם הוכיח שוב שתנועה לא חייבת לעלות כסף, ורק 25% מהנשאלים שילמו עבור עיסוק בפעילות גופנית. אז לא צריך להירשם למכון כושר יקר או לבריכה במנוי, אפשר פשוט להצטרף לחבר או בן משפחה ולצאת יחד להליכת ערב נעימה.

 

 

הידעת?

עיסוק קבוע בפעילות גופנית, משפר לא רק את הבריאות הפיזית, אלא גם הנפשית, ותורם לשיפור מצב הרוח, חיזוק הדימוי העצמי, ואפילו עשוי להיות יעיל נגד דיכאון. 

 

 

 

 

 


נתונים על פי:

1) סקר הרגלי פעילות גופנית באוכלוסיה הבוגרת בישראל (מעל גיל 21), משרד התרבות  והספורט, 2012

2) סקר מכון 'Shiluv Millword Brown' עבור אפשריבריא, התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, 2013