הינך נמצא כאן

לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

מחקר אפשריבריא: צריכת נתרן בקרב מבוגרים בישראל

 
 
.

 

רקע

נתרן הינו מרכיב חיוני בתהליכים רבים המתקיימים בגוף האדם, אולם צריכה מרובה שלו, עלולה לגרום לבעיות בריאותיות קשות כגון עליה בלחץ הדם, שעלולה להוביל לשבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת כליות, מחלות עיניים ועוד. לכן קיימת חשיבות לצריכה מתונה של נתרן, בכמות המומלצת ליום. כיום המקור לכ-75% מהנתרן הנצרך הינו במזונות מעובדים והוא נצרך בישראל בכמות כמעט כפולה מהכמות היומית המומלצת. לצריכה רבה זו השלכות בריאותיות וכלכליות. לכן, אחד היעדים של אפשריבריא, במסגרת התכנית להפחתת נתרן הוא להפחית את הכמות הנצרכת על ידי האוכלוסייה בישראל.

יעדי המחקר
בדיקת הידע של אנשים בוגרים בישראל ביחס לנתרן ומלח, מקורותיהם בתזונה היומית, וידע לגבי כמות הנתרן במוצרים שונים.  המחקר בחן גם את עמדות הציבור ביחס לאחריות הפחתת הנתרן במוצרי המזון, ומידת התמיכה בשיתוף פעולה והתערבות של משרד הבריאות בעבודת התעשיינים במטרה להפחית את כמות הנתרן במוצרי המזון. 

חלק מן הממצאים שעלו במחקר

  • ידע לגבי מהו נתרן: כשני שליש מהמשיבים ידעו כי נתרן בהקשר של מזון הוא מלח. כ-5% מהמשיבים הצהירו כי הם יודעים מהו נתרן, אך בעת הבקשה לפירוט ענו תשובות שגויות. כרבע מן המשיבים הצהירו שאינם יודעים.
  • רוב המשיבים ענו כי מוצרי מזון מעובדים מהווים את אחד משני המקורות העיקריים לנתרן בתזונה. כמעט מחצית שיערו כי מוצרי מזון שאוכלים מחוץ לבית מהווים אחד משני מקורות הנתרן העיקריים.
  • תפיסות לגבי כמות נתרן במוצרים: פיצוחים, חטיפים קנויים, רוטב סויה רגיל, נקניקים, ואחריהם שימורים, מוצרי עוף, סלטים מוכנים, בשר כשר, קטשופ, ועוגות ועוגיות קנויות הם מוצרים הנתפסים כמכילים כמות גדולה של נתרן. המוצרים שנתפסים כמכילים פחות נתרן הם: קוטג', לחם, דגני בוקר וחלב.
  • רוב המשיבים ציינו כי אינם מופתעים מכך שמקור 75% מהנתרן הנצרך הינו במוצרים מעובדים. כמחצית מהם טענו גם כי הם אינם מופתעים מכך שהתעשייה מוסיפה נתרן כמעט לכל מזון. 

המלצות שעלו מן המחקר:

הרחבת הידע לגבי נתרן במוצרי מזון: רוב המשיבים שיערו כי מוצרי מזון מעובדים מהווים את אחד המקורות המרכזיים לצריכת נתרן ורובם אף לא הופתעו מכך ש-75% מהנתרן
מגיע מהם וכי התעשייה מכניסה נתרן למוצרים רבים. אולם, קיים מעט ידע לגבי אילו מוצרים ספציפיים מכילים כמויות גדולות של נתרן, והתשובה הרווחת היתה שרק בין 40% ל-70% מן הנתרן הנצרך מקורו במוצרי מזון מעובדים.
מוכנות לשינוי התנהגות: נמצאה תמיכה גבוהה יחסית וגם הערכה של תמיכה אצל אחרים בהחלפת צריכת מוצרי מזון קיימים במוצרים מופחתי נתרן. נמצאה נכונות גבוהה לשינוי התנהגות לגבי בדיקת תווית הערכים התזונתיים על מוצרי המזון לפני רכישה, והפחתת צריכה של מוצרי מזון מעובדים, כאשר חלק מדווחים כי עושים זאת כבר היום. מדובר בממצאים חשובים, שכן הם מראים שקיים מקום לקידום פעילות מול התעשייה להפחתת הנתרן במוצרי מזון, וקיים בסיס נורמטיבי לעידוד שינוי התנהגות.

לצפייה והורדת דו"ח ממצאי מחקר בנושא מלח / נתרן בקרב מבוגרים בישראל- בוצע על ידי צוות התכנית לשיווק חברתי שיתופי של החוג לתקשורת, הפקולטה למדעי החברה של אוניברסיטת תל-אביב, באמצעות חברת המחקר "כלים שלובים" במסגרת אפשריבריא - התוכנית הלאומית לחיים בריאים ופעילים: 

 

כמה נתרן אנחנו צורכים?

על פי נתוני משרד הבריאות צריכת המלח היומית הממוצעת של מבוגרים בישראל עומדת על 9 גרם, ושל בני נוער על כ-12 גרם מלח ליום. פי 2 ויותר מהצריכה היומית המרבית המומלצת.

המלצות משרד הבריאות לצריכת נתרן לפי גיל:

• מבוגרים: עד -5-6 גרם מלח ליום = 1 כפית  מלח = כ2400-2,000 מ"ג נתרן

• ילדים בגילאי 9-13: עד 5.5 גרם מלח ליום = 1 כפית = כ-2,200 מ"ג נתרן

• ילדים בגילאי 4-8: עד 4.8 גרם מלח ליום = פחות מ-1 כפית = כ-1,900 מ"ג נתרן

• ילדים בגילאי 1-3: עד 3.8 גרם מלח = קצת יותר מ-1/2 כפית= כ- 1,500 מ"ג נתרן

• תינוקות עד גיל שנה:  לא מומלץ להוסיף כלל מלח למזון.

 

עמדה רשמית של משרד הבריאות בנושא צריכת נתרן

כך תוכלו להפחית את צריכת הנתרן

שנים של צריכת מזונות מעובדים ומומלחים הרגילו את בלוטות הטעם שלנו לרמות גבוהות של מלח במזון, ולכן הפחתה חדה ומהירה תגרום לתחושת תפלות ו"חוסר טעם". מכאן שהמפתח הוא הדרגתיות.

כדאי לנסות להפחית את צריכת מוצרי המזון המעובדים ולעבור כשאפשר לבישול ביתי - בו ניתן לשלוט בעצמנו על כמויות הנתרן.

את השימוש באבקות המרק המוכנות ניתן להחליף בעשבי תיבול טריים (תימין, מרווה, בזיליקום, פטרוזיליה, נענע), ובתבלינים טהורים (פפריקה, כורכום, פלפל שחור ועוד). כך יתקבל טעם עשיר יותר ועם כמות קטנה יותר של מלח. 

מה עם רטבים ומזונות מעובדים אחרים? כאן מומלץ כמובן להפחית בכמויות, ולפני שקונים - לבדוק, להשוות ולבחור בריא יותר. במקרים רבים מוצרים מאותה קטגוריה מכילים רמות נתרן שונות, כך שניתן ולבחור במוצר המכיל את כמות הנתרן הנמוכה ביותר.