הינך נמצא כאן

לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

סוכר ומשקאות ממותקים

 
 
.

הוא נמצא כמעט בכל מקום: במשקאות, מאפים, דגני בוקר, רטבים, קטשופ, מיונז, סלטים מוכנים שקונים בסופר, מעדני חלב, מזונות מעובדים קפואים ועוד. הסוכר שבעבר נצרך בכמויות מדודות, הפך לחלק כמעט בלתי נפרד מהתפריט שלנו. כל אדם צורך בממוצע כ-17 כפיות סוכר, כך לפי מחקר בינלאומי מקיף שערך בנק קרדיט סוויס. בחלק מהמדינות, הצריכה היומית הממוצעת אף גבוהה יותר, וכך למשל בארה"ב אדם צורך בממוצע 40 כפיות סוכר. במקסיקו, ברזיל, ארגנטינה ואוסטרליה צורכים בין 35-38 כפיות ביום. זאת בזמן שההמלצה לצריכה מירבית עומדת על 9 כפיות סוכר ביום לגבר, ו-6 כפיות לנשים.

קצר על סוכר

סוכר הוא שם כולל לרשימה גדולה של חומרים, הנמצאים במזונות באופן טבעי, בעיקר בפירות, ירקות, דגנים וקטניות וחלב. הסוכר הקיים במזונות אלה נמצא יחד עם מגוון גדול של רכיבי תזונה חשובים אחרים לגוף. כך למשל, הפירות, מכילים בנוסף לסוכרים שונים גם סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. הגברת הצריכה של ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות מסייעת במניעת מחלות שונות ומהווה חלק מההמלצות היומיות לתזונה נבונה. בנוסף לסוכר הנמצא באופן טבעי במזונות, מוסיפים גם סוכר למזונות שונים בעת העיבוד, כמו ממתקים ושוקולד, גלידות וקינוחים קפואים, מעדני ומשקאות חלב, דגני בוקר, עוגות, עוגיות ומוצרי מאפה, חטיפים, שימורי פירות ותרכיזים להכנת משקאות. המוצרים האלה, לרוב עשירים בסוכר, אך אינם תורמים לגוף רכיבים תזונתיים מועילים אחרים, ולכן יש להקפיד על צריכה מבוקרת מהם.

מלכודות מתוקות

43% מצריכת הסוכר היומית שלנו מקורה במשקאות ממותקים קנויים.  ואכן, למרות שאנו מתייחסים למשקאות כ"בלתי מזיקים", מבחינה תזונתית מדובר במוצרים שמספקים לגוף כמויות גבוהות של סוכר ואנרגיה, מבלי לספק את תחושת השובע שנגרמת כתוצאה מאכילה של מזון. וכמה סוכר בדיוק יש בהם? בקבוק אישי של משקה קל מוגז (חצי ליטר) מכיל 12 כפיות סוכר – פי 1.5 מצריכת הסוכר היומית המומלצת לגבר, ופי 2 לאישה. בבקבוק אישי של מיץ טבעי קנוי יש 9 כפיות סוכר, ובפחית 8 כפיות. מים בטעמים שקונים בחנויות אומנם עדינים יותר בטעם לעומת המשקאות הממותקים, אבל גם בהם יש לא מעט סוכר: 4 כפיות לבקבוק אישי.

 

לא רק עששת שיניים

לצריכה מופרזת של סוכר השפעות מרחיקות לכת על בריאותנו. מחקרים מצאו כי קיים קשר בין צריכה לא מבוקרת של סוכר, לבין התפתחות מחלות לב, השמנה וסוכרת מסוג 2. כבר היום כ-400 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מסוכרת מסוג 2, והמגמה צפויה להחריף ככל שצריכת הסוכר תימשך. 4.8 מיליון אנשים מתים בכל שנה ממחלות כרוניות הקשורות לצריכת סוכר, והעלויות למערכות הבריאות העולמיות הנובעות מנזקי הסוכר מוערכות ב-470 מיליארד דולר.

מה עושים?

המחלקה לתזונה במשרד הבריאות ממליצה לצמצם את צריכת המזונות והמשקאות המכילים כמויות גבוהות של סוכר. מומלץ להמעיט בשתיית משקאות ממותקים קנויים, ולהתרגל בהדרגה לשתיית מים במקום. במידה ושותים מיץ, כדאי להכינו לבד בבית מפירות טריים, ולא להוסיף סוכר מלאכותי, כיוון שגם בפירות יש כמויות גבוהות של סוכר.

כאשר רוכשים מוצרי מזן, בייחוד מוצרים מעובדים, כדאי לקרוא את רשימת הרכיבים, המצויינים בסדר יורד על פי כמותם במוצר. ככל שהסוכר יופיע קרוב לתחילת הרשימה, סימן כי הוא נמצא בכמויות גבוהות יותר במוצר. כדאי גם לקרוא את טבלת הסימון התזונתי ולבחור במוצר עם כמויות סוכר נמוכות יותר בקטגוריה. בנוסף, כדאי לדעת כי קיימת רשימה ארוכה של רכיבים בעלי שמות שונים, שהם למעשה סוכרים, ביניהם: דבש, סירופ תירס, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, דקסטרוז, פרוקטוז, גלוקוז, סוכר אינברטי, מלטוז, סירופ מלט, מולסה, סוכר קנה גלמי, תרכיז פירות טבעי ועוד. 

עמדת מחלקת התזונה במשרד הבריאות בנוגע לצריכת סוכר וממתיקים מלאכותיים:


מחקר קרדיט סוויס (כל הנתונים המספריים בכתבה לקוחים מהמחקר):

https://www.youtube.com/watch?v=HMKbhbW-Y3c