הינך נמצא כאן

לטיפ הבא >

לטיפ הבא >

פירות וירקות: מה יש בהם, ולמה חשוב לשלב אותם בתפריט היומי?

 
 
.

צריכה קבועה של פירות וירקות עשויה להפחית את הסיכון לפתח חלק ממחלות הסרטן ומחלות כרוניות אחרות, תכולת השומן והקלוריות שבהן נמוכה והם מעניקים תחושת שובע הנשמרת לאורך זמן. 

בריאות בכל הצבעים

מה יש בפירות וירקות שהופך אותם למזון כה חיוני? התכולה העיקרית הינה מים, הם מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים התורמים לפעילות סדירה של מערכת העיכול ומעודדים את פעילות החיידקים הטובים במעי. נמצא שצריכה סדירה של ירקות תורמת לירידה בסיכון להתפתחות מחלות כרוניות ושמירה על משקל תקין.

צילום: אורן שלו

הפירות והירקות מכילים כמות גדולה יחסית של וויטמינים, מינרלים, ונוגדי חמצון החיוניים לתפקוד המערכות השונות בגוף ולמניעת מחלות. עדיין לא ברור בדיוק כיצד הם פועלים, אך ההנחה הרווחת בקרב ארגוני בריאות שונים היא שנוגדי החמצון מנטרלים את הפעילות של הרדיקלים החופשיים (מולקולות שהצטברותן בגוף עשויה לעודד הזדקנות מואצת והתפתחות מחלות) בתאי הגוף, ובכך נלחמים בהזדקנות התאים ומחזקים את המערכת החיסונית מגבירים וההגנה מפני מחלות.

הוויטמינים הם תרכובות אורגניות החיוניות לתהליכים המטבוליים השונים של הגוף, ביניהם גדילה, רבייה, עמידות לזיהומים ובריאות תקינה. למרות שהגוף זקוק לכמויות קטנות בלבד של ויטמינים, הם חייבים להיכלל בתזונה שלנו מפני שהגוף אינו יכול לייצר אותם בעצמו. נוסף על הוויטמינים, בפירות וירקות יש גם הרבה מינרלים. מרבית הירקות מכילים כמויות גבוהות של אשלגן, מינרל חשוב הנמצא כמעט בכל תא בגוף האדם וכן מינרלים חיוניים נוספים. כך למשל ירקות עליים ירוקים מכילים גם סידן ומגנזיום, שני מינרלים לתפקוד העצם, השיניים ושרירי הגוף.

צילום: אורן שלו

האם אפשר לאכול פירות ללא הגבלה?

רשימת היתרונות של הפירות והירקות ארוכה מאד, אבל חשוב לזכור גם כי בניגוד לירקות, בהם כמות הסוכר נמוכה יחסית, בפירותנמצאות כמויות גבוהות של סוכרים שונים. לכן ההמלצה היא לצרוך ירקות בכמות גדולה יותר מאשר פירות. ככלל, , מומלץ לצרוך לפחות 5 מנות פרי וירק בצבעים שונים מדי יום. חולים במחלות כמו סוכרת או רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם, כמו גם אנשים הסובלים מעודף משקל, צריכים להיוועץ בדיאטנית מהי הכמות המותרת לצריכה של פירות.

צורכים, אך לא מספיק

ההוצאה העיקרית של משקי הבית בישראל בתחום המזון היא על קניית פירות וירקות, ומהווה כ-19% מכלל ההוצאות על מזון. הישראלים קונים מדי שנה בכ-15 מיליארד ₪ פירות וירקות, אולם כמות הפרי והירק המשולבות בתפריט היומי הישראלי הממוצע נמצאות במגמת ירידה בשנים האחרונות.

מתחילים מגיל צעיר

על מנת להגביר את צריכת הפירות והירקות, ולעצב את הרגלי האכילה של הדורות הבאים, השיקו משרד הבריאות, משרד החינוך ומשרד החקלאות, בשיתוף עם מועצת הצמחים את התכנית לעידוד צריכת ירקות ופירות טריים בקרב תלמידי ביה"ס. מטרת התכנית היתה לחשוף את הילדים למגוון פירות וירקות, להרגילם לטעמים חדשים, ולקיים פעולות של צריכה משותפת וחווייתית, לשם הטמעת הרגלי תזונה נכונים מגיל צעיר. במסגרת הפיילוט שכלל 4,500 תלמידים בתשעה בתי ספר בחולון ובטורעאן, סופקו לילדים פירות וירקות שונים בחינם, ונערכו מגוון מערכי שיעור ופעילויות להפיכת החוויה הבריאה גם למהנה.

כדי להרגיל את הילדים לאכילת פירות וירקות בבית מומלץ להפחית בהדרגה את צריכת החטיפים המעובדים שמלאים בשומן, מלח וסוכר. ובמקום זאת להציע נגישות לפירות וירקות שטופים במקום בולט וזמין; וגם – לתת דוגמה אישית לילדים, שהיא כנראה אחת הדרכים האפקטיביות להשפיע על ההרגלים שלהם.