home icon work icon education icon city icon

הסימון הירוק

ירוק, עגול, ויסייע לכולנו לבחור בריא יותר: על אלו מזונות ומוצרים יופיע הסימון הירוק ולפי אלו קריטריונים?

הסימון הירוק של אפשריבריא

למה נועד הסימון הירוק?

הסימון הירוק נועד לסייע לנו כצרכנים להפוך את הבחירות הבריאות יותר לפשוטות וברורות הרבה יותר. מדובר בסימון וולונטרי, שמשרד הבריאות ממליץ לחקלאים ליצרני ומשווקי המזון לעשות בו שימוש בנקודות המכירה, ובתנאי שהמזון עומד בתנאים שקבעה הוועדה המדעית המיוחדת שמונתה במשרד הבריאות לנושא.

מהם הקריטריונים לקבלת הסימון הירוק?

מזונות ומוצרים שיוכלו לקבל את הסימון הירוק צריכים לעמוד בתנאים הנובעים מהמלצות התזונה של משרד הבריאות. העקרונות המרכזיים שהובילו את קביעת התנאים לסימון הם מזונות המבוססים על מידת עיבוד מינימלית והימנעות מהוספת חומרים מזיקים כגון עודף שומן רווי, סוכר ומלח. מזון שמכיל סמל אדום לפי חוק, לא יוכל להכיל סמל ירוק המזונות והמוצרים שיוכלו לקבל את הסימון הירוק הם מקבוצות המזון הבאות: חלב, יוגורטים, גבינות, טופו, משקאות סויה, שמנים צמחיים מסוימים, זרעים ואגוזים, דגנים, קטניות, טחינה, סלט טחינה, דגים, ביצים, עופות, פירות וירקות.

מהם ההבדלים בין הסימונים האדומים לסימון הירוק?

את הסימונים האדומים היצרנים מחויבים עפ"י חוק להוסיף לאריזות מוצרים המכילים כמויות גדולות מערכי הסף שנקבעו לסוכר, שומן רווי ו/או נתרן (המינרל העיקרי שבמלח), והם נועדו להגביר את השקיפות ולאפשר לנו כצרכנים להימנע מצריכת מזונות המכילים אותם – גם כאלה שמותגו ושווקו כ"מוצרי בריאות".
לעומת זאת, הסימון הירוק הוא וולונטרי ואינו חייב להופיע על האריזה, אבל יצרנים שיוסיפו את הסימון לאריזות המוצרים העומדים בתנאים יוכלו ליהנות מזיהוי מהיר על ידי הלקוחות הפוטנציאליים כמזונות העומדים בהמלצות התזונה של משרד הבריאות.

מה לגבי מוצרים ללא סימון משום סוג?

מוצרים שלא מסומנים באחד משלושת הסימונים האדומים (כמויות גבוהות של נתרן, סוכר או שומן רווי) הם כאלה שתכולת הסוכר, השומן רווי או הנתרן שבהם נמוכה מהסף שנקבע לסימון המזון בסימונים אדומים.

מוצרים אלה אינם מוגדרים כמוצרי מזון מזיקים, אך גם אינם בהכרח מומלצים לצריכה כחלק מתזונה בריאה. לעיתים מדובר במזונות שיוצרו ברמת עיבוד מקסימלית (אולטרא-מעובדים), כלומר מזונות המכילים תוספים (כגון ניטרטים, חומרי שימור שונים, צבעי מאכל, תוספים אחרים המיושמים בתעשייה ואינם משמשים במטבח הביתי).
הסימון הירוק נועד להבליט את המזונות שכן כלולים בהמלצות התזונה של משרד הבריאות, ולאפשר זיהוי ברור ומהיר שלהם על המדפים ברשתות השיווק ובשווק ישיר.

אלו מוצרים יוכלו להיות מסומנים בסימון הירוק?

  • מוצרי חלב: חלב לשתייה, מוצרי חלב מותססים (לבן, יוגורט וכד') עד 5% שומן, גבינות עד 5% ללא תוספות פרט לתבלינים ומלח עד 200 מ"ג נתרן ל 100 גרם.
  • מוצרים על בסיס סויה: טופו ללא תוספות (למעט תבלינים ומלח עד 200 מ"ג נתרן ל 100 גרם), משקאות סויה ללא תוספות (למעט מלח עד 50 מ"ג נתרן ל 100 גרם).
  • שמנים צמחיים: שמן זית, שמן אבוקדו, שמן שקדים, שמן קנולה (לפתית), שמן חריע.
  • זרעים, אגוזים, בוטנים, ושקדים גולמיים או קלויים ללא תוספות.
  • דגנים הכוללים את גרעין הדגן בשלמותו בכל צורות ההכנה – למעט טיגון, קרקרים או פריכיות (ללא תוספות פרט לתבלינים ומלח עד 200 מ"ג נתרן). קמח מדגנים מלאים, פסטה מלאה – ללא תוספות.
  • קטניות: גרעין בשלמותו כולל קטניות שבורות וקלופות, בכל צורת הכנה או אריזה למעט טיגון. ללא תוספות פרט לתבלינים ומלח עד 200 מ"ג נתרן ב 100 גרם). בנוסף קמחי קטניות (100%) ללא תוספות, וממרחי קטניות עם תבלינים, טחינה, שמן זית או לימון ומלח (עד 200 מ"ג נתרן ל 100 גרם)
  • טחינה: טחינה גולמית ללא תוספות, סלט טחינה מוכן ללא תוספות למעט תבלינים ומלח (עד 200 מ"ג נתרן ב 100 גרם).
  • דגים: דגים טריים, קפואים, גולמיים או מוכנים ללא תוספות. דגים אפויים/צלויים/מתובלים ללא תוספות פרט לתבלינים ומלח (עד 200 מ"ג נתרן ב 100 גרם), שימורי דגים (ללא תוספות, למעט תבלינים, מלח (עד 200 מ"ג נתרן ב 100 גרם), מים, שמנים צמחיים מאושרים).
  • ביצים טריות (בקליפתן).
  • עוף, הודו וכד': טריים, מצוננים או קפואים (גולמיים), שלמים או בחלקים (למעט חלקים פנימיים), אפויים או צלויים (ללא תוספות פרט לתבלינים ומלח עד 200 מ"ג נתרן ב 100 גרם).
  • פירות, ירקות, פטריות מאכל ואצות: בצורתם הגולמית, בכל צורת הכנה או אריזה למעט טיגון (תוספת של תבלינים ומלח בלבד). לא כולל פירות מיובשים (למעט פירות שיובשו בהקפאה ועברו תהליך שחזור לפני אכילתם). לא כולל ריבות, אבקות, קונפיטורות ומיצים.

המלצות לסימון מזון בסמל ירוק – באתר האגף לתזונה של משרד הבריאות
אופן סימון מזון בסמל ירוק
הנוסח המלא של תקנות הגנה על בריאות הציבור, סימון תזונתי, התשע"ח-2017
תויות מזון וסימון תזונתי
ההנחיות התזונתיות החדשות