home icon work icon education icon city icon

תזונה בריאה ב-1,000 הימים הראשונים לחיים

מתחילת ההיריון ועד גיל שנתיים – 1,000 הימים הראשונים קריטיים להתפתחות העובר ההופך לתינוק ולפעוט ולתזונה בהם השפעה מהותית על המשך החיים

תזונה בריאה לתינוק- אב מאכיל את בנו

מזל טוב! בשעה טובה המשפחה התרחבה. תקופת "1000 הימים הראשונים" ממשיכה עכשיו, לאחר סיומו של ההיריון, בשנתיים הראשונות לחיי התינוק או התינוקת. כדאי לדעת שמרבית האנרגיה המופקת מהמזון בשלב זה בחיים מופנית אל ההתפתחות התקינה של המערכות בגוף ובעיקר אל המוח. עד גיל 3 מוחו של הפעוט מתפתח לכ-85% ממוחו כמבוגר. הקשר בין תזונה להתפתחות תקינה, פיזית, קוגניטיבית וחברתית, נחקר והוכח, ואם אנחנו כהורים נקפיד על תזונה בריאה לילדנו עוד מינקות, נסייע להם גם להפחית את הסיכונים למחלות בשלבי החיים העתידיים.

דגשים לתזונה בריאה מהלידה ועד לגיל 6 חודשים

התזונה המומלצת ביותר משלב הלידה ועד גיל חצי שנה היא הנקה. ההנקה הינה ההזנה הטבעית והמותאמת ביותר לצרכי התינוק. חלב האם מספק בדרך כלל את כל הצרכים התזונתיים של התינוק הגדל. התינוק זקוק למגע הפיזי, לחום ולאהבה, ואותם הוא מקבל בזמן ההנקה התורמת לקשר הרגשי המתפתח בין האם ליילוד. בנוסף, שורת מחקרים הראתה את יתרונות ההנקה הבריאותיים לאם ולתינוק. זכרו כי ההנקה היא בחירה של האם ובן הזוג והקרובים יכולים לתמוך בהחלטה. במידה והתינוק אינו יונק או יונק חלקית מומלץ לתת תרכובת מזון לתינוק (תמ"ל) מועשרת בברזל.

חשוב: אין צורך בתוספת מים כל עוד התזונה מבוססת על הנקה או תרכובות מזון.

ניתן להתחיל להוסיף מזונות בהדרגה החל מתחילת החודש השישי לחיים.

דגשים לתזונה בריאה מגיל 7 חודשים עד גיל שנה

בתקופה זו מומלץ להמשיך בהזנה באמצעות חלב אם (בין אם בהנקה או באמצעות חלב שאוב) כאשר יש להוסיף מזונות מתפריט המשפחה. חשוב לבחור, כמאכלים ראשונים, מזונות עשירים בברזל, כגון: בשר בקר, הודו, קטניות. מומלץ לשלב דגים העשירים בחומצות אומגה 3 ו-6 בהתאם להמלצות התזונה הים תיכונית תוך הקפדה על הסרת עצמות קטנות או טחינת הדגים. יש לפרוס מזונות עגולים כגון ענבים או נקניקיות לאורכן ולחתוך לחתיכות קטנות על מנת למנוע סכנת חנק. ניתן לשלב ביצים ומוצרי חלב (גבינה 5%, יוגורט, אך לא חלב ניגר) שאינם מומתקים בכמויות קטנות החל מגיל שישה חודשים ומומלץ לחשוף למוצרי חיטה לפני גיל 7 חודשים. לקראת גיל שנה מומלץ כי שתיים-שלוש ארוחות ביממה יהיו מתפריט המשפחה בנוסף להנקה או תרכובת מזון.

בגיל חצי שנה, עם המעבר להוספת מזונות משלימים, ניתן להוסיף מים לשתייה בטמפרטורת החדר לאחר שהורתחו. יש להרתיח את כל סוגי המים עד גיל שנה.

דגשים לתזונה בריאה מגיל שנה

  • החל מגיל שנה ניתן לצרוך דבש וחלב ניגר מפוסטר 3%.
  • מוצרי חלב רזים, וחלב רזה 1% לא מומלץ לצרוך לפני גיל שנתיים.
מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים, מיצים, שוקו, תה ממותק, ומשקאות תוססים המכילים כמויות גדולות של סוכר הפוגע בשיניים וגורם לעששת.

ילדה

חשוב לדעת

  • אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל בהרגלי תזונה בריאים: כדאי לשלב את הפעוטות בארוחות המשפחתיות יחד עם יתר בני המשפחה סביב השולחן.
  • חשוב לצמצם בתוספת מלח או אבקות מרק, ולהימנע משימוש מופרז במזון עשיר בנתרן, כגון חטיפים מלוחים.
  • חשוב להקפיד על מתן ויטמינים ותוספי תזונה על פי המלצות רופאי הילדים, ולהיות מודעים לסכנות הבטיחותיות שבמתן מזונות שונים לפעוטות.

לקריאה נוספת

האכלת התינוק והפעוט, האגף לתזונה, משרד הבריאות
עלון להורים, המדריך למתן מזונות משלימים, משרד הבריאות