home icon work icon education icon city icon

"המחיר הכבד של המשקאות ה"קלים

המספרים והנתונים שחייבים להכיר על הרכיבים וההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים.

קולה- 12 כפיות סוכר

משקאות מוגזים ומיצים טבעיים המכונים "משקאות קלים" הפכו לחלק בלתי נפרד מהתפריט שלנו ואף לתחליף למים בעבור רבים, אלא שמשקאות הללו אינם "קלים" כלל וכלל. כמות הסוכר העצומה במשקאות המכונים "קלים" הופכת אותם לממתקים של ממש. שיעור הצריכה היומי של משקאות ממותקים בקרב בני נוער בישראל עומד על 41% לבנות ו- 45% לבנים, בהשוואה ל-30% לבנות ו- 37% לבנים בארצות הברית, מדינה בה צריכת הסוכר נחשבת לגבוהה במיוחד.

בכמות המתורגמת לכפיות, בעוד ההמלצה היא שלא לעבור צריכה של בין 5 ל-10 כפיות סוכר ליממה, צריכת הסוכר של בני נוער בישראל עומדת על כמות ממוצעת של 36 כפיות ליום ואילו מבוגרים צורכים כ-16 כפיות סוכר ליום. נתונים אלו מעמידים את ישראל כמובילת הטבלה העולמית בצריכת סוכר לצד ברזיל. חשוב שנהיה מודעים לכמות הסוכר שאנו צורכים דרך המשקאות. פחית משקה "קל" מכילה בין 8 ל-10 כפיות סוכר, בעוד בקבוק חצי ליטר מכיל לא פחות מ-12 כפיות סוכר.

זה לא סוד שצריכת סוכר מופרזת גורמת לעלייה במשקל. נתוני המחקר מראים שבישראל, אחד מכל ארבעה ילדים סובל מעודף משקל. אם אתם נוהגים לשתות רק פחית אחת ביום, אתם עלולים להוסיף למשקלכם 5-7 ק"ג בשנה שמקורם רק במשקאות וזה עוד מבלי לקחת בחשבון השפעות של חומרים נוספים הקיימים במשקאות אלו כמו קפאין, חומצות מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים שעדיף להימנע מהם. מעבר לסוגיית המשקל, קיים קשר ברור בין צריכת סוכר לבין התפתחות בעיות רפואיות נוספות החל מעששת וחורים בשיניים ועד מחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם.

מה מסתתר מאחורי התדמית?

מיצי הפירות אולי נהנים מתדמית חיובית ובריאותית, אבל בפועל הם מכילים כמות גבוהה של סוכר שנועדה להאריך את חיי המדף של מוצרים אלו. בחלק מהמשקאות אפילו מוסיפים חומרים משמרים שרצוי מאוד להגביל את צריכתם.

גם מיצים המשווקים כמכילים רכיבים טבעיים בלבד ("100% פרי טבעי") וללא חומר משמרים מכילים כמויות גבוהות של סוכר – עד 9 כפיות סוכר בבקבוק אישי המכיל 400 מ"ל משקה. כדאי לדעת שהוויטמינים שנמצאים באופן טבעי בפירות, מתפרקים ונהרסים במהלך תהליך הפסטור בטמפרטורות גבוהות אותו עוברים משקאות אלו.

נקטר-שמונה כפיות סוכר

גם מים בטעמים הם למעשה משקה ממותק המכיל כמות משמעותית של סוכר - לא פחות מ-4 כפיות סוכר בבקבוק של חצי ליטר! לכן, מומלץ להתייחס למיצים מתועשים, גם אם הם מכילים חומרים טבעיים בלבד ואף למים בטעמים כשתייה ממותקת ולנסות להמעיט בצריכתם.

מים בטעמים- 4 כפיות סוכר

דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2009 מצא כי מחצית מהילדים בישראל שותים לפחות משקה ממותק אחד בכל יום. הסוכר הנצרך לאו דווקא מסתתר במשקה קל או מוגז, הוא נמצא במשקה האהוב על הילדים – שוקו. בשקית ממוצעת של שוקו קנוי (225 מ"ל) יש לא פחות מ-5 כפיות סוכר!

שוקו- 5 כפיות סוכר

חשוב לדעת: פעמים רבות הסוכר במשקאות ממותקים מסתתר תחת שמות שונים. אם ברשימת הרכיבים שעל גבי המשקה שלכם כתוב כי הוא מכיל פרוקטוז, סירופ, תרכיז פירות, סירופ תירס HFCS, סוכרוז או דקסטרוז, כל אלה הם למעשה שמות שונים או תחליפיים לסוגים שונים של סוכר.

מה לגבי משקאות ה"דיאט"?

נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב: בעוד שאנשים רבים חושבים ששתיית משקאות ה-"דיאט" עדיפה על שתיית מיצים מתוקים, הרי שגם אלה אינם בהכרח תחליף ראוי והם אף מחזקים את ההרגל לצרוך מתוק. לרוב, משקאות אלו מכילים כמויות גבוהות של ממתיקים מלאכותיים, קפאין, חומרי טעם וריח וחומצות מאכל שונות.

איך ניתן להפחית בצריכת משקאות ממותקים?

ברחבי בעולם מתחילים להתייחס לסכנת המשקאות הממותקים בחומרה, ובחלק מהמדינות אף הוטל מס על משקאות אלו, בדומה למס על הסיגריות, כדי להגביל את הצריכה.

מספר המלצות שיכולות לסייע לאנשים להפחית בהדרגה צריכה של משקאות ממותקים:

  • מתייחסים למשקאות הממותקים בדיוק כמו שמתייחסים לממתקים או לקינוח.
  • מתחילים למהול בהדרגה את המשקאות במים, ובכל פעם שתשתו הפחיתו יותר ויותר מהמשקה המתוק והוסיפו בכמות המים.
  • מפחיתים בהדרגה את כמות התרכיז בקנקני המיצים המוגשים לילדים. 
  • מומלץ וחשוב לתת לפעוטות לשתות מים, ולא משקאות ממותקים. אין שום צורך לתת להם תה, מיץ או כל משקה ממותק אחר. צריכה של משקאות ממותקים מזיקה לשיניים, במיוחד בגיל הרך.
  • מגיעים אליכם אורחים או שסתם בא לכם לגוון? אפשר להוסיף לבקבוק המים האישי או לקנקנים שמגישים למשפחה או לאורחים מים עם תוספות כמו פרוסות מלפפונים, פירות הדר - פלחי לימון או פרוסות תפוז, עלי נענע, לימונית או לואיזה שמוסיפות טעם וצבע.

משקאות ממותקים? לא מכניסים הביתה!

הדרך הטובה ביותר להמנע מצריכת משקאות ממותקים ולהרגיל את כל בני הבית לשתיית מים, היא פשוט לא להכניס את המשקאות הממותקים הביתה. כיום חלק גדל והולך בציבור כבר מסכים לשנות את ההרגל של צריכת משקאות ממותקים, והשינוי הזה ניכר במיוחד כשמדובר על אירוח – סיטואציה בה הקודים התרבותיים של מה "נכון" ומה "מקובל" להגיש לאורחים – מורכבים הרבה יותר לשינוי.

אבל מתברר שגם כאן רוב הציבור מבין ומוכן לשנות: ממצאי סקר אינטרנטי, שנערך על ידי חוקרים מהחוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב עבור התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים - אֶפְשָׁרִיבָּרִיא, בקרב 1,013 נשאלים (המייצגים אוכלוסייה יהודית בוגרת מעל גיל 18 המשתמשת באינטרנט), מצא כי קיימת בציבור זה מוכנות גבוהה להפחתת היקפי צריכת השתייה הממותקת מסיבות בריאותיות. 83% מהנשאלים היו רוצים לצמצם את כמויות השתייה הממותקת שהם צורכים, עד כדי הפסקה מוחלטת של הצריכה.

שמונים ושלושה אחוז מהישראלים מעוניינים להפסיק לצרוך משקאות ממותקים
שני שליש מהמשיבים מוכנים שלא יגישו להם משקאות ממותקים כאשר הם מתארחים אצל אחרים. 74% מסכימים שמשקאות ממותקים לא צריכים להיות בבית.

לקריאה נוספת:

משקאות ממותקים באתר האגף תזונה במשרד הבריאות