home icon work icon education icon city icon

מחקר: על תזונה ים תיכונית ושיפור הבריאות

תזונה ים תיכונית בשילוב עם פעילות גופנית בעצימות בינונית שיפרה מדדים בריאותיים גם שנה לאחר הפסקתה.

OL6A6935.jpg

תבשיל ים תיכוני, שפית: מרב פוריץ, צילום: אורן שלו

השקעה משתלמת: אנשים שהקפידו על תזונה ים תיכונית בשילוב עם פעילות גופנית במשך שמונה שבועות, נהנו מהיתרונות הבריאותיים של אורח חיים כזה, אפילו שנה אחרי – כך לפי מחקר בריטי שפורסם במגזין Microvascular Research.

המחקר עקב אחרי 20 משתתפים בני 55 בממוצע, שבד"כ אינם פעילים גופנית. חלק מהמשתתפים עברו לתזונה ים תיכונית המאופיינת בצריכה מוגברת של פירות וירקות, אגוזים, שמן זית, קטניות ודגים. הם גם שילבו פעילות גופנית בעצימות בינונית. קבוצה שנייה הוסיפה רק פעילות גופנית לשגרת היום יום.

נמצא כי בקרב הנבדקים ששילבו תפריט ים תיכוני עם פעילות גופנית במשך שמונה שבועות, חל שיפור משמעותי בזרימת הדם לתאים שבכלי הדם עצמם - הקשורה להקטנת הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם. השפעות חיוביות אלה נראו אפילו 12 חודשים לאחר שהמשתתפים בניסוי הפסיקו להקפיד על תזונה ים תיכונית ופעילות גופנית.

תוצאות אלה נחשבות מעודדות במיוחד, בעיקר בשל העובדה כי מחלות לב וכלי דם הן מחלות נפוצות יותר בגילאים מבוגרים ומושפעות מגנטיקה, אך גם מתזונה ומהרגלי חיים. היות והמחלות הללו מהוות פגיעה משמעותית באוכלוסייה, נטל כלכלי כבד על מערכת הבריאות (בבריטניה הן עולות למערכת הבריאות 28 מיליארד פאונד בשנה) וגורמות לתמותה בטרם עת, ישנה חשיבות רבה לחקר הנושא ומציאת דרכי התמודדות עמן. לפי החוקרים, החלק המשמעותי בתוצאות הוא השפעתו ארוכת הטווח של התפריט הים תיכוני. עם זאת, סבורים החוקרים שיש להרחיב ולהעמיק את המחקר בנושא השפעת התזונה הים תיכונית גם על פרמטרים נוספים שלא נבדקו במסגרת המחקר הנוכחי ולבחון את המשמעויות גם לאחר תקופות זמן ממושכות יותר.

לקריאה נוספת

למחקר המלא ב-Microvascular Research
תזונה ים תיכונית באתר האגף לתזונה במשרד הבריאות