home icon work icon education icon city icon

משקאות דיאט - תחליף לסוכר אבל לא לבריאות

אם גם אתם חושבים שתחליפי סוכר הם אלטרנטיבה טובה לסוכר, כדאי שתחשבו שוב. בכתבה הבאה תלמדו על הנזק הבריאותי והסביבתי שהם גורמים לנו

צריכת סוכר נמצאה קשורה בעליה במשקל ואליה מיוחסות מגוון תחלואות נלוות כגון מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, כבד שומני, סרטן, עששת ועוד. עקב כך, כבר ב-2015 ההמלצות התזונתיות לציבור מטעם גופים ממשלתיים וארגוני בריאות רבים כללו הפחתה משמעותית של צריכת סוכר. המלצות אלו הובילו את היצרנים לייצר משקאות ומאכלים עם תחליפי סוכר שנותנים את הטעם המתוק אך הם לא הסוכר עצמו.

היצרנים מיצרים מוצר עם כמעט אותו הטעם והצרכנים "מרוצים", הם בטוחים שהם קיבלו את השתייה והמאכלים שהם אוהבים ללא קלוריות וללא נזקי הסוכר. לכאורה נדמה היה שזהו פתרון מושלם, ושאפשר לצרוך מהם ללא הגבלה. עם השנים, המידע שהצטבר מוכיח שהפתרון רחוק מלהיות מוצלח, הנה כמה דברים שכדאי לדעת ושיפריכו חלק מהאמונות הללו.

בסקר שבוצע לקראת הקמפיין בנושא שתייה מתוקה בשנת 2022 נמצא שכ-32% מהמבוגרים במגזר הכללי והחרדי דיווחו על צריכת משקאות ׳דיאט׳ (לפחות פעם בשבוע), וכ-24% מהמגזר הערבי. בקרב ילדים בגילאי 3-18 שנים כ-20% מהמגזר הכללי והערבי צורכים משקאות דיאט ו-12% מהמגזר החרדי. מנתוני סטורנקסט נמצא שבין השנים 2018 ל-2020, חלה ירידה במכר הכמותי של השתייה המתוקה ולעומת זאת חלה עליה משמעותית במכר הכמותי והשיקלי של קטגוריית משקאות דיאט.

 ארגון הבריאות העולמי: שתייה ממותקת בתחליפי סוכר ("דיאט") נמצאה קשורה לנזקים בריאותיים

תחליפי סוכר הם מגוון חומרים טבעיים או מלאכותיים חסרי קלוריות או דלי קלוריות, המעוררים טעם מתוק, שפותחו כאלטרנטיבה לסוכר לצורך המתקה. על אף שחומרים אלו נבדקים להשפעה טוקסית (רעילה) לפני שהם מאושרים לשימוש בתעשיית המזון, מידע אודות ההשפעה הבריאותית של שימוש ארוך טווח בהם, בכמויות גבוהות ובקרב קבוצות שונות של האוכלוסייה (ילדים, נשים בהריון) נבדקת רק לאחר מספר שנים.

סקירת ספרות רחבה ומטא-אנליזה שבוצעה על ידי חוקרי ארגון הבריאות העולמי לאחרונה (אפריל 2022), ביקשו להעריך את הקשר בין צריכת תחליפי סוכר ובין השמנה, תחלואה כרונית (מחלות לב, סוכרת, סרטן) ותמותה. הסקירה כללה 370 מחקרים שהשוו את השימוש בתחליפי סוכר לשימוש בסוכר, לשימוש בפלסבו (דמה) או לשתיית מים.

אז מה אנו יודעים היום על תחליפי הסוכר והשפעתם על הבריאות:

האם הם עוזרים לירידה במשקל ולמניעת סוכרת?

מעקב אחרי אוכלוסיות גדולות לאורך תקופת זמן ארוכה (נסקרו מחקרים עם עד 30 שנות מעקב!), נמצא כי צריכת תחליפי סוכר הייתה קשורה בעליה במשקל ועליה ב-76% בסיכון להתפתחות של עודף משקל.
בנוסף, צריכת תחליפי סוכר הייתה קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2 – עליה של 23% בסיכון בעקבות צריכת תחליפי סוכר במשקאות ועליה של 34% בסיכון בעקבות שימוש בתחליפי סוכר כתוספת למשקאות ומאכלים.

מחקרים בהם השוו את ההשפעה של שתיה ממותקת בסוכר, לעומת שתיה ממותקת בתחליפי סוכר, הראו ירידה בצריכת הקלוריות (כ-500 קק"ל פחות ליום כאשר החליפו שתיה ממותקת בסוכר בתחליפי סוכר). במבחן התוצאה - נצפתה ירידה זניחה של פחות מ-1 ק"ג במשקל לאורך תקופה של מספר שבועות, ירידה אשר נצפתה בעיקר בקרב אנשים בעלי עודף משקל ונבעה, לדעת החוקרים, מהמאמצים הנוספים שנעשו להפחתת הצריכה הקלורית. בהשוואה לקבוצת ההתערבות ששתתה רק מים, כלל לא נראה יתרון לתחליפי סוכר.

האם שתיית משקאות דיאט מומלצת למניעת מחלות כרוניות אחרות?

צריכה גבוהה של תחליפי סוכר הייתה קשורה בעליה של 21% בסיכון לרמות סוכר מוגברות בצום. כמו כן, נמצא קשר לסיכון מוגבר של 32% לאירועי לב (שבץ, התקף לב, כשל לבבי, צנטור עורקי הלב, מחלת עורקים פריפרית ותמותה קרדיווסקולרית), עליה ב-13% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, עליה ב-31% בסיכון להתפתחות סרטן שלפוחית השתן ועליה ב-12% בסיכון לתמותה.

מסקנת החוקרים: בטווח הקצר, שימוש בתחליפי סוכר במקום סוכר יכול להביא לצמצום קלורי שתומך בירידה במשקל, וזאת בעיקר כששימוש בתחליפי סוכר משולב במאמצים נוספים לירידה במשקל. אך לעומת זאת, בשימוש ארוך טווח של תחליפי סוכר נראה סיכון מוגבר לעליה במשקל ולתחלואה נלווית, כגון סוכרת מסוג 2, מחלות לב ותמותה. 
השתייה העדיפה היא מים ולא משקאות מתוקים או ממותקים בתחליפים למיניהם.

באיגוד הסוכרת האמריקאי (ADA 2022) מצוין כי לאנשים עם סוכרת מומלץ להחליף שתיית מיצים ושתייה מתוקה במים. השימוש בתחליפי סוכר כתחליף למוצרים ממותקים בסוכר, עשוי להפחית את צריכת הקלוריות והפחמימות הכוללת, כל עוד אין עליה מפצה בצריכת האנרגיה ממקורות אחרים.

עוד הם מציינים, כי לאלו שצורכים באופן קבוע שתייה מתוקה, משקאות דיאטטיים יכולים להוות תחליף זמני כאחת מן האסטרטגיות להפחתת שתייה מתוקה, כל עוד אין עליה מפצה בצריכת האנרגיה ממקורות אחרים, אך הם מדגישים כי באופן כללי מומלץ לסוכרתיים להפחית את צריכת השתייה המתוקה והממותקת בתחליפים ולצרוך במקום מים.

מהם מנגנוני הפעולה המסבירים את הנזקים האפשריים של תחליפי הסוכר?

הצורך לטעם מתוק הוא מולד. כאשר אוכלים מזון ושתיה שההמתקה שלהם איננה מספקת גלוקוז מופעל מנגנון פיצוי. צריכה של משקאות עם תחליפי סוכר אשר אינם מכילים גלוקוז או קלוריות, ככל הנראה משבשת את מנגנון הרעב והשובע ומעלה את התנגודת לאינסולין. קרוב לוודאי שבעקבות הטעם המתוק הנוצר מקשירה שלהם לקולטנים בפה ולאורך מערכת העיכול משתחרר אינסולין מהלבלב, אשר רמות גבוהות שלו מובילות לתנגודת לאינסולין (כלומר נדרש יותר אינסולין על מנת לפנות את הגלוקוז מהדם). יתכן גם שהמנגנון מטווח על ידי חיידקי המעיים (המיקרוביום).

מנגנון נוסף קשור לאינטראקציה עם חיידקי המעי והפרשת הורמונים מטבוליים המעורבים במנגנון התיאבון, צריכת אנרגיה והשפעה על רמות הגלוקוז (סוכר) בדם. תחליפי הסוכר מעודדים ומשמרים את ההרגל לטעם המתוק וצורך בהשלמה קלורית ולכן מעודדים צריכה של מזונות נוספים.

האם תחליפי הסוכר עצמם עלולים להזיק למרות שהם מאושרים לשימוש?

תהליך האישור של הממתיקים בישראל ובעולם מעוגן בחקיקה ייעודית בינלאומית. תחליפי הסוכר עוברים בדיקה לרמת רעילותם (רמת הטוקסיות) ואושרו לשימוש בתעשייה. העובדה כי הם רגולטורית מאושרים לשימוש לא מצביעה על כך שהם בריאים לנו. קיים חשש הולך וגובר בקרב אנשי מקצוע רבים מההשפעה הישירה של התחליפים בשימוש ארוך טווח, ומחשיפה מצטברת וכן בעקבות אינטראקציה בין תחליפי סוכר שונים. חשוב להבין כי על מנת לאסור שימוש בתוסף או רכיב מסוים נדרשים מחקרים רבים ולעיתים לוקח שנים, מפרסום העדויות הראשונות לנזק ועד שמחליטים להסיר משימוש.

ההיבטים סביבתיים לצריכת משקאות דיאט

משקאות ממותקים בתחליפי סוכר, בדומה למשקאות נוספים, לרוב נמכרים במכלי פלסטיק בשימוש חד פעמי אשר בסופו של דבר מגדילים את נפח הפסולת המוטמנת ובכך מזהמים את הסביבה. אומנם מחקרים הציעו שהשימוש במים ופליטת הפחמן נמוכים יותר בשימוש בתחליפים בהשוואה לסוכר, אבל מצד שני מחקרים נוספים הראו כי חלק מתחליפי הסוכר המגיעים למים, עמידים לתהליכים המתרחשים במתקני טיהור שפכים. כמו כן, ישנם חומרים נוספים במשקאות אלו כמו חומרי טעם וריח (וניל, קפאין ועוד) הגורמים לזיהום מקורות מים טבעיים כתוצאה משימוש נרחב בחומרי דשן וחומרי הדברה.

מהן ההמלצות לשתיית משקאות דיאט בקרב ילדים ובני נוער?

בעקבות השימוש הנרחב והעליה בצריכה של ממתיקים מלאכותיים ותחליפי סוכר, נדרשת זהירות יתר עד למצב בו הסיכונים והיתרונות ארוכי הטווח של מוצרים אלו יאופיינו במלואם.
הרגלי שתייה מתוקה הינם מזיקים בכל גיל. בקרב ילדים ונוער חשוב במיוחד לפתח הרגלי בריאות לחיים, שתיית מים בלבד כל היום כבר מגיל צעיר הוא הרגל מפתח לשנים רבות.

סוף עידן משקאות הדיאט

משאירים הרגלי שתייה ממותקת בעבר ושותים מים

המלצות התזונה הלאומיות, הלוקחות בחשבון את ההיבטים הבריאותיים, הסביבתיים, החברתיים והכלכליים, ממליצות על צריכת מזון ושתיה גולמיים המבוססים על התזונה הים תיכונית. 
בקשת המזון הירוקה מצוין כי מומלץ לצרוך מים (מי ברז) ואילו מזונות ושתיה אולטרה מעובדים נמצאים בקשת האדומה, אשר מומלץ להימנע או להפחית מאוד את הצריכה שלהם. מזונות שבהם יש תחליפי סוכר מסווגים כמזון אולטרה מעובד, נציין שמשקאות אלו לעיתים מכילים, בנוסף לתחליפי הסוכר גם קפאין, חומרי טעם וריח וחומצות מאכל שונות.
 
כנראה שאין קסמים ורגעים מתוקים בחיים לא יבואו משתייה ממותקת בסוכר וגם לא בתחליפי סוכר.

מתרגלים לשתות מים!

לקריאה נוספת

Rios-Leyvraz, M., Montez, J., & World Health Organization. (2022). Health effects of the use of non-sugar sweeteners: a systematic review and meta-analysis.‏
Draznin, B., Aroda, V. R., Bakris, G., Benson, G., Brown, F. M., Freeman, R., ... & Kosiborod, M. (2022). 5. Facilitating Behavior Change and Well-being to Improve Health Outcomes: Standards of Medical Care in Diabetes-2022. Diabetes Care, 45(Supplement_1), S60-S82.‏
Suez J, et all Personalized microbiome-driven effects of non-nutritive sweeteners on human glucose tolerance, 2022 Cell 185, 1-22 September 1.
Kroger M, Meister K, Kava R. Low-calorie Sweeteners and Other Sugar Substitutes: A Review of the Safety Issues. Compr Rev Food Sc Food Safe 2006;5:35–47.

מיסוי שתיה מתוקה - משרד הבריאות