home icon work icon education icon city icon

קשת המזון לתזונה בריאה

אוכלים אפשריבריא לפי המלצות התזונה הלאומיות של משרד הבריאות

שלום ותודה פירמידת המזון – ישראל עוברת לקשת המזון לתזונה בריאה. לאחר מהלכי פיתוח מקיפים, אגף התזונה במשרד הבריאות במסגרת אפשריבריא מציג את ההמלצות התזונתיות הלאומיות החדשות של ישראל בתצורה הגרפית – קשת המזון לתזונה בריאה. כעת יש לכולנו תמונה ברורה של ההמלצות התזונתיות המקיפות, מעודכנות וגם פשוטות וישימות יותר.

קשת המזון לתזונה בריאה מחולקת על פי תדירות הצריכה המומלצת של קבוצות המזון העיקריות

הקשת הירוקה – מזונות שמומלץ לגוון על בסיס יום יומי: ירקות, פירות ודגנים מלאים. אלו מזונות שלמים התורמים מגוון ערכים תזונתיים וחשוב לגוון בהם בצבעוניות ובאופן האכילה מספר פעמים ביום.

הקשת הצהובה – מזונות שמומלץ לצרוך אותם לפחות פעם ביום: משלוש קבוצות מזון עיקריות – שמנם מהצומח (שמן זית / טחינה / אגוזים); קטניות (עדשים, שעועית, אפונה וכד'); וכן חלב ו/או תחליפיו. לכל אחת מקבוצות אלו תרומה חשובה לבריאות ומומלץ לשלב אותן בתזונה לפחות פעם ביום.

הקשת הכתומה – מזונות שמומלץ לצרוך אותם כמה פעמים בשבוע: מכילה מזונות מן החי שמומלץ לגוון בהם לאורך השבוע ולאו דווקא בכל יום. וכמו שאר המזונות שבקשת, מומלץ לקנות אותם גולמיים ולבשל בבית.

הקשת הוורודה – בשר בקר בתצורתו הגולמית: ההמלצה היא לא לצרוך יותר מ-300 גרם בשבוע בהכנה ביתית (לא בתצורת מוצרי מומלחים ומעובדים כמו נקניקים, נקניקיות, קבבים והמבורגרים מוכנים מראש).

בנפרד מהקשת ומתחתיה - מזונות שמומלץ להימנע מצריכתם: מדובר בעיקר במוצרים אולטרה-מעובדים (ממתקים, חטיפים, משקאות ממותקים, נקניקים נקניקיות ומוצרי בשר בקר מעובד ועוד) הכוללים מרכיבים שתתקשו לאתר במטבח הביתי, כמו מיצוי רכיבי מזון, וכן תוספים תעשייתיים, כגון משפרי טעם וצבע או מרקם. מוצרים אלה בדרך כלל ארוזים, מוכנים לאכילה מידית או לאחר הכנה מינימלית (הוספת מים רותחים, חימום במיקרוגל וכד').

בחנו את עצמכם - עד כמה התפריט שלך בהלימה להמלצות התזונתיות הלאומיות

יתרונות תזונתיים לצבעי קשת המזון

הקשת הירוקה: מספקת מזונות שלמים שמכילים מגוון רכיבים תזונתיים כולל ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

הקשת הצהובה: מספקת מזונות שלמים מקבוצת הקטניות, השמנים והחלב. הקטניות מספקות חלבון, סיבים תזונתיים ומגוון ויטמינים ומינרלים. לשמן הזית איכות תזונתית גבוהה, האגוזים לסוגיהם מהווים גם מקור טוב לשמנים בריאים, חלבונים, וסיבים תזונתיים. החלב ומוצריו (וכן תחליפיהם) תורמים חלבון וסידן לתפריט.

הקשת הכתומה: כוללת מזונות מהחי בתדירות צריכה של מס' פעמים בשבוע, שמספקים חלבון וברזל.

הקשת הוורודה: כוללת מזונות מהחי בתדירות צריכה נמוכה, המספקים חלבון וברזל.

העקרונות המרכזיים של קשת המזון לתזונה בריאה

  • קשת המזון החדשה מבטאת בצורה וויזואלית את ההמלצות התזונתיות הלאומיות כך שיהיה קל ומוחשי להרכיב תפריט בריא ומזין, מקיים, חברתי ובעלויות המתאימות לכל.
  • מזונות גולמיים, או מעובדים מינימאלית עומדים בבסיס התזונה הבריאה, ואילו מוצרים אולטרה-מעובדים כמו דגני בוקר, שתיה מתוקה חטיפים וממתקים ובשר אולטרה-מעובד ותחליפיו, מזיקים לבריאות ותורמים לעליה בתחלואה.
  • ההמלצות התזונתיות הלאומיות מבוססות בעיקר על מזונות מהצומח: ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. לצד אלה ניתן לשלב אכילה מתונה, לאורך השבוע, של מזונות מן החי.

השפעות קשת המזון: בריאות, סביבה וכלכלה

  • ממד בריאותי: המלצות התזונה הלאומיות גובשו לאור התזונה הים תיכונית, המוכחת מדעית כתורמת לבריאות ולמניעת מחלות.
  • ממד סביבתי: לתזונה בהתאם להמלצות השפעה קטנה יחסית על הסביבה: פחות מוצרי מזון מן החי, פחות מוצרים אולטרה מעובדים, פחות אריזות ופסולת, וכתוצאה מכך הפחתת טביעת הרגל הפחמנית והאקולוגית.
  • ממד כלכלי: התזונה המומלצת מעודדת אכילה מקומית ומזון עונתי, ובכך היא תורמת לכלכלה המקומית, יכולה לסייע למניעת בזבוז מזון וזיהום סביבתי הנובע משינוע, שימור והקפאה.
  • ממד חברתי: התזונה המומלצת מבוססת על הכנה ובישול ביתיים, המעודדים אכילה משותפת. אכילה כזו מחזקת את תחושת השייכות והקשרים המשפחתיים והחברתיים. אכילה משותפת, שלא מול המסכים (בבית ובעבודה) תורמת לבריאות ולרווחה הנפשית.

קשת המזון

ממדי ההשפעה של קשת המזון: בריאותי, סביבתי, כלכלי וחברתי

חשוב לדעת

  • ההמלצות התזונתיות הלאומיות החדשות נועדו לסייע לכולנו להבין כיצד נוכל לאכול בריא יותר במהלך היום. הן גמישות, פשוטות להבנה וליישום, ומופיעות בצורה הגרפית של הקשת, שנבחרה לאחר תהליך מעמיק ומשותף בו לקחו חלק מומחים מתחומי התזונה, קידום הבריאות, התקשורת, השיווק החברתי והעיצוב.
  • ההמלצות התזונתיות מיועדות לכלל האוכלוסייה. אנשים הסובלים ממחלות עם הגבלות תזונתיות מסוימות, כגון מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות כליה וכבד ואחרות, כמו גם אנשים שמסיבות שונות בחרו בהגבלות תזונתיות (צמחונות, טבעונות ועוד) המחייבות התאמה תזונתית, יתייעצו עם דיאטנית ויקבלו הדרכה אישית.

לקריאה נוספת

מתכונים בריאים - מנות לארוחה משפחתית
המלצות התזונה הלאומיות החדשות