home icon work icon education icon city icon

יום ההליכה העולמי 2020: כל דקה נחשבת!

ב-30.10.20 מציינים את יום ההליכה העולמי, ביוזמות ופעילויות ברשויות המקומיות, במערכת החינוך, במקומות העבודה – וגם בבית. כי בכל מצב זה אפשריבריא!

השנה יותר מתמיד: המציאות החדשה שכולנו חיים בה, הפכה את אורח החיים של רובנו ושל ילדינו להרבה פחות פעיל. רבים עובדים ולומדים מהבית, נוסעים פחות בתחבורה הציבורית, ומסתובבים פחות ברגל. בסקר שנערך בישראל במהלך הסגר במהלך מגפת הקורונה נמצא כי 60% מן המשיבים דיווחו על ירידה במשך ובתדירות של הפעילות הגופנית שלהם [1]. רמות נמוכות של פעילות יכולות להשפיע לרעה על שורה של היבטים הנוגעים לבריאות הגופנית – וגם הנפשית.

להיות בתנועה. בכל מצב. זה אפשריבריא!

השנה חשוב מאי פעם להמשיך ולעודד את כלל אוכלוסיית ישראל למצוא הזדמנויות לפעילות גופנית גם במצב הלא פשוט שנכפה עלינו. לכן התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים – אפשריבריא, בהובלת משרדי הבריאות, החינוך ומשרד התרבות והספורט פועלים גם השנה, במשותף, כדי להתמודד עם המציאות החדשה.

יום ההליכה במסגרת הגבלות הקורונה

נכון, בניגוד לשנים הקודמות, לא נוכל להציע לתושבים להצטרף לצעדות הגדולות שקיימו הרשויות ובתי הספר, או לאירועים מרובי משתתפים. אבל כבכל מסגרת, במשפחה, בכיתה, בבית ספר, במקומות העבודה, או בהובלה של הרשות המקומית, ניתן ליזום ולאפשר מרחבים בטוחים לפעילות גופנית מכל סוג, מול מסכים או בקבוצות קטנות באוויר הפתוח – בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

המסר המוביל של יום ההליכה 2020: כל דקה נחשבת

בשלב זה ישנן מגבלות רבות על התכנסויות ופעילות גופנית משותפת, בעיקר במקומות סגורים. לכן מרכז הכובד של הפעילות השנה נע למסגרת הקטנות, האישיות והמשפחתיות. לא רק הליכה כ"מטלה" מוגדרת בתוך סדר היום, אלא ניצול הזדמנויות לפעילות "על הדרך" ללא הכנה או ציוד מיוחדים.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע למבוגרים (לילדים 60 דקות ביום) כאשר הפעילות צריכה להיות בעצימות מתונה – כלומר עלייה קלה אך ניכרת בקצב הנשימה והדופק. כדאי ואפשר להתחיל כבר היום ולעשות את הצעד הראשון, כל דקה נחשבת ומצטברת לטובתכם.

כל דקה נחשבת! ריכזנו עבורכם קישורים למשאבים, סרטונים ותכנים:

יתרונות ההליכה והתנועה: למבוגרים

  • שיפור תפקוד מערכות הלב וכלי הדם.
  • חיזוק השרירים ושמירה על בריאות העצם.
  • שיפור גמישות המפרקים ויכולת התנועה.
  • שיפור בטחון בהליכה וצמצום הסיכון לנפילות.
  • שיפור מצב הרוח ויכולת הריכוז.
  • שמירה על אורח חיים עצמאי, פעיל ובריא.

יתרונות ההליכה ותנועה: לילדים ולנוער

  • תורמת להתפתחות תקינה, לשיווי משקל ולקואורדינציה.
  • מקדמת מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, יכולת למידה וריכוז.
  • מסייעת לשיפור הדימוי העצמי, להפחתת דיכאון וחרדה.

יום ההליכה העולמי – בעולם:

הארגון TAFISA (העמותה לספורט בינלאומי לכל) המוביל את יום ההליכה העולמי, מדגיש את חשיבות המשך קיום יום ההליכה גם השנה.

הפעילות שעמדה במרכז ציון יום ההליכה העולמי החודש, עמדה בסימן שיתוף קהילתי. כל אדם שהיה מעוניין נרשם, וביצע פעילות חוץ כמו הליכה, ריצה, רכיבה על סוסים, אופניים, שחייה, קיאקים, סקייטבורד וכד', בעודו מצלם את עצמו מעביר בסיום הפעילות מטה/שרביט שהכין בעצמו למען ארגון/אדם ספציפי/ כל מי שהוא מעוניין ומזמין את הקהילה שלו להצטרף לפעילות.

[1] מתוך: לרון, מ. וגולדווג, ר. (אפריל 2020) התנהגויות בריאות בעת התפרצות מגפת הקורונה – ממצאים ראשוניים, מכון ברוקדייל

לקריאה נוספת:

כל דקה נחשבת – עושים פעילות 'על הדרך'
המלצות פעילות גופנית באתר משרד הבריאות
מדריך ארגון הבריאות העולמי לביצוע פעילות גופנית בגילאי 18-64
מדריך לביצוע פעילות גופנית לגילאי 18-64, איגוד הפיזיולוגיה של האימון הקנדי