home icon work icon education icon city icon

להיות בתנועה: ילדים ונוער

לא רק חוגים או פעילויות מיוחדות: כל מה שחשוב לדעת על חיים פעילים לילדים ולנערות ונערים, ואיך הופכים את הפעילות הגופנית לזמן איכות משפחתי

תזונה בריאה בגיל ההתבגרות- נערות אוכלות תפוחים

כשמדברים על פעילות גופנית לילדים, לנערות ולנערים, רבים מאתנו חושבים על חוגים מיוחדים ויקרים, ציוד מיוחד או אימונים מפרכים. אין בזה כמובן שום דבר רע, להיפך, אבל התמונה הזו רחוקה מלשקף את מלוא מגוון האפשרויות להיות בתנועה בגילאים הצעירים.

לפי המלצות ארגון הבריאות העולמי לא רק פעילויות מיוחדות, ממוסדות מוסדרות (כמו חוגים ואימונים) גם פעילות יומיומית כמו פעילות משחקים ספורטיביים, הליכה ממקום למקום, ופעילות המתקיימת בחיק המשפחה, במסגרות קהילתיות או בבתי הספר, נחשבת ו"נספרת" כחלק מסך הפעילות היומית המומלצת של הילדים ונוער בגילאי 5-17.

גם אצלנו בישראל, איגוד רופאי הילדים פרסם בנייר עמדה ב-2018 כי "לאורך העשורים האחרונים, הוכח בצורה מדעית וחד-משמעית כי עיסוק סדיר בפעילות גופנית בגיל הרך ובתקופות הילדות וההתבגרות חשוב לגדילה ולהתפתחות תקינות, הן בהיבט הגופני והן בהיבט הקוגניטיבי".

כמה זמן הילדים צריכים לייחד לפעילות גופנית?

לפי המלצות שהתפרסמו בנובמבר 2018 בנייר עמדה משותף לאיגוד הישראלי לרפואת ילדים, האיגוד הישראלי לרפואת משפחה, החברה לרפואת ספורט בישראל, והוועד האולימפי בישראל בכדי לשפר כושר גופני; סיבולת לב ריאה, חוזק שרירים, בריאות העצמות ומדדים נוספים מומלץ:

  1. לצבור לפחות 60 דקות של פעילות מתונה עד עצימה באופן יומי.
  2. פעילות גופנית של מעל ל- 60 דקות ביום במצטבר מקנה יתרונות בריאותיים נוספים (מפורט למטה).
  3. מרבית הזמן המוקדש לפעילות גופנית צריך להיות אירובי. פעילויות עצימות צריכות להיות משולבת בין פעילויות "כוח" הפועלות על השריר והעצם, לפחות שלוש פעמים בשבוע.

מה ההבדלים בין סוגי הפעילות השונים?

  • פעילות אירובית מתונה: גורמת לנשימה עוצמתית יותר ולקצב לב מואץ. יחד עם זאת, עדיין תהיה מסוגל לדבר, אך לא לשיר!
  • פעילות עצימה (נמרצת): פעילות אירובית שגורמת לקצב לב מואץ ונשימות חזקות, כך שקשה להשלים משפט שלם, ללא צורך בעצירות לנשימה.
  • פעילות ה"כוח": בונה ומחזקת את השרירים. בעת ביצוע פעולות לחיזוק השריר, השרירי נדחף ונמשך לעבר העצם, ומסייע לחיזוק העצם.

היתרונות של פעילות הגופנית לילדים ובני נוער:

  • פיתוח מערכת השריר והשלד (למשל: עצמות, שרירים ומפרקים)
  • פיתוח מערכת לב ריאה בריאה (למשל: שריר הלב והריאות)
  • פיתוח ערנות מערכת העצבים (למשל: קואורדינציה ושליטה בתנועה)
  • שמירה על משקל גוף תקין

בנוסף, פעילות גופנית נמצאה קשורה להשפעות חיוביות במישורים הפסיכולוגיים והחברתיים בקרב צעירים, וכן להפחתת הישנותם של סימפטומים אופייניים לחרדה ולדיכאון. באופן דומה, ביצוע פעילות גופנית יכולה לסייע בפיתוח מיומנויות חברתיות, ע"י פיתוח יכולות של ביטוי עצמי, בניית הביטחון העצמי, היכרויות חברתיות ואינטגרציה. אולי כפועל יוצא של כל ההשפעות החיוביות האלה, נמצא כי ילדים ונוער הפעילים גופנית צורכים פחות מוצרי טבק, אלכוהול וסמים וכן בעלי סיכוי גבוה יותר להצלחה בלימודים.

לקריאה נוספת

נייר העמדה המלא "פעילות גופנית וספורטיבית לילדים ובני נוער", של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, נובמבר 2018.
הנחיות ארגון הבריאות העולמי לביצוע פעילות גופנית לגילאי 5-17
הסוכנות לבריאות הציבור בקנדה, טיפים לפעילות גופנית בגילאי 5-11
הסוכנות הלאומית לבריאות הציבור בקנדה, טיפים לפעילות גופנית בגילאי 12-17
איגוד הפיזיולוגיה של לקריאה באתר "24 שעות של תנועה": קווים מנחים בנושא פעילות גופנית לפי קבוצות גיל של (איגוד הפיזיולוגיה של האימון הקנדי)