home icon work icon education icon city icon

להיות בתנועה: ילדים ונוער

לא רק חוגים או פעילויות מיוחדות: כל מה שחשוב לדעת על חיים פעילים לילדים ולנערות ונערים, ואיך הופכים את הפעילות הגופנית לזמן איכות משפחתי

כשמדברים על פעילות גופנית לילדים, לנערות ולנערים, רבים מאתנו חושבים על חוגים מיוחדים ויקרים, ציוד מיוחד או אימונים מפרכים. אין בזה כמובן שום דבר רע, להיפך, אבל התמונה הזו רחוקה מלשקף את מלוא מגוון האפשרויות להיות בתנועה בגילאים הצעירים.

לא רק פעילויות מיוחדות, ממוסדות מוסדרות (כמו חוגים, אימונים ונבחרות) גם פעילות יומיומית כמו פעילות משחקים ספורטיביים, הליכה ממקום למקום, ופעילות המתקיימת בחיק המשפחה, במסגרות קהילתיות או בבתי הספר ובסביבות פיזיות שונות כגון גינת משחקים, פארק, ים או אולם נחשבת ו-"נספרת" כחלק מסך הפעילות היומית המומלצת של הילדים ונוער בגילאי 5-17.

ארגונים בינלאומיים וגם נייר העמדה "פעילות גופנית וספורט בילדים ובני נוער" שפורסם בישראל על ידי ההסתדרות הרפואית ב-2019 קבעו כי לאורך העשורים האחרונים הוכח בצורה מדעית וחד-משמעית כי עיסוק סדיר בפעילות גופנית בגיל הרך ובתקופות הילדות וההתבגרות חשוב לגדילה ולהתפתחות תקינות, הן בהיבט הגופני והן בהיבט הקוגניטיבי". חשוב להנגיש פעילות ספורטיבית לכל הילדים, ללא תלות במקום המגורים, במצב הכלכלי או בשיוך הדמוגרפי.

היתרונות של פעילות גופנית לילדים ובני נוער

  • פיתוח מערכת השריר והשלד (למשל: עצמות, שרירים ומפרקים)
  • פיתוח מערכת לב ריאה בריאה (למשל: שריר הלב והריאות)
  • פיתוח ערנות מערכת העצבים (למשל: קואורדינציה ושליטה בתנועה)
  • שמירה על משקל גוף ואחוזי שומן תקינים
  • הפחתת גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם

בנוסף, פעילות גופנית נמצאה קשורה להשפעות חיוביות במישורים הפסיכולוגיים והחברתיים בקרב צעירים, וכן להפחתת הישנותם של סימפטומים אופייניים לחרדה ולדיכאון. באופן דומה, ביצוע פעילות גופנית יכולה לסייע בפיתוח מיומנויות חברתיות, ע"י פיתוח יכולות של ביטוי עצמי, בניית הביטחון העצמי, היכרויות חברתיות ואינטגרציה. אולי כפועל יוצא של כל ההשפעות החיוביות האלה, נמצא כי ילדים ונוער הפעילים גופנית צורכים פחות מוצרי טבק, אלכוהול וסמים וכן בעלי סיכוי גבוה יותר להצלחה בלימודים.

כמה זמן הילדים צריכים לייחד לפעילות גופנית?

לפי המלצות ארגון הבריאות העולמי משנת 2020 והמלצות דומות שהתפרסמו בנייר העמדה של ההסתדרות הרפואית בישראל בשנת 2019, על מנת לשפר כושר גופני, סיבולת לב ריאה, חוזק שרירים, בריאות העצמות ומדדים נוספים בקרב ילדים בגילאי 6-18, מומלץ:

  • לצבור לפחות 60 דקות של פעילות מתונה עד עצימה באופן יומי.
  • מרבית הזמן המוקדש לפעילות גופנית צריך להיות אירובי. פעילויות עצימות צריכות להיות שילוב בין פעילויות "כוח" הפועלות לחיזוק השריר והעצם, לפחות שלושה ימים בשבוע.
  • פעילות גופנית של מעל ל-60 דקות ביום במצטבר מקנה יתרונות בריאותיים נוספים (מפורט למטה).

מה ההבדלים בין סוגי הפעילות השונים?

  • פעילות אירובית מתונה: גורמת לנשימה עוצמתית יותר ולקצב לב מואץ. יחד עם זאת, עדיין תהיה מסוגל לדבר, אך לא לשיר!
  • פעילות עצימה (נמרצת): פעילות אירובית שגורמת לקצב לב מואץ ונשימות חזקות, כך שקשה להשלים משפט שלם, ללא צורך בעצירות לנשימה.
  • פעילות ה"כוח": בונה ומחזקת את השרירים. בעת ביצוע פעולות לחיזוק השריר, השריר נדחף ונמשך לעבר העצם, ומסייע לחיזוק העצם

אילו סוגי פעילויות גופניות ניתן לבצע?

  • פעילות אירובית: ריצה, דילוג, ניתור, פעילות הדורשת שינוי כיוון מהיר
  • פעילות כוח: עבודה עם משקולות או כנגד משקל הגוף (כדוגמה יוגה) עבודה בשימוש מכשירי כושר (מותאמת גיל, בהשגחת מבוגר או אנשי מקצוע)
  • משחקי ילדות: תופסת, משחקי תנועה
  • משחקים בחוץ: טיפוס (על קיר/חבל), שימוש במתקני משחקים/ ספורט
  • משחקי כדור: כדורגל, כדורסל, כדורעף, מחניים, טניס, מטקות, פינג פונג
  • רכיבה: אופניים, סקייטבורד, רולרבליידס, קורקינט (לא ממונע)
  • שחיה וספורט ימי: שחייה, גלישת רוח או גלים
  • התעמלות: קרקע, אקרובטיקה, אתלטיקה
  • חוגים: ריקוד, אומנות לחימה, נינג'ה, יוגה. לבני הנוער: אימון פונקציונלי, TABATA, אינטרוולים, אירובי, קיקבוקסינג, זומבה, פילאטיס.
  • משחקי מחשב וקונסולות: משחקי וידאו או קונסולות הכוללים תנועה, כגון Just Dance

לקריאה נוספת

ההסתדרות הרפואית בישראל (2019). "פעילות גופנית וספורט בילדים ובני נוער", עמ' 4.
משרד החינוך, המנהל הפדגוגי: חינוך קדם יסודי, המזכירות הפדגוגית: חינוך גופני. (2016). "לא נפסיק לשחק בגן הילדים". ירושלים.
פוסטר לעידוד פעילות גופנית לילדים - 60 דקות - עברית (להורדה)

פוסטר לעידוד פעילות גופנית לילדים - 60 דקות - ערבית (להורדה)
הנחיות ארגון הבריאות העולמי לביצוע פעילות גופנית לילדים בגילאי 5-17 (2020)
"24 שעות של תנועה": המלצות הסוכנות הלאומית לבריאות הציבור, קנדה, לביצוע פעילות גופנית לילדים ונוער בגילאי 5-17 (2017)
הנחיות ה-CDC (המרכז האמריקאי לבקרת מחלות) לביצוע פעילות גופנית בקרב ילדים ונוער (2018)
ההנחיות באוסטרליה לביצוע פעילות גופנית לילדים ונוער בגילאי 5-17 (2019)
הנחיות קציני הרפואה הראשיים, בריטניה, לביצוע פעילות גופנית לילדים ונוער בגילאי 5-18 (2020)